Beszerzési célok

A beszerzési osztály saját maga számára kitűzött céljait vesszük sorra most, amelyek megvitatása során a legrosszabbtól haladunk a legjobb megoldások felé…


A csúf – Nincsenek célok.

Azok a beszerzési osztályok, akiknek nincs dokumentált céljuk, egyáltalán semmilyen irányba sem mozdulnak. Az általuk képviselt értéket se nem mérik, se nem kommunikálják a vezetés felé. Valószínű, hogy ezeket a beszerzési osztályokat leépítik vagy kiszervezik.

A rossz – Homályos célok.

Ha olyan célokat állítunk, amelyek nem mondják meg pontosan, hogy mit is kell elérnünk, akkor az majdnem olyan hiábavaló, mintha nem is lennének céljaink. Az ilyen típusú célok esetén csak szubjektív módon lehet a jó és a rossz teljesítményt megkülönböztetni. Egy példa lehetne erre, hogy “a kiadások szigorúbb ellenőrzése”. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy ha 25 aláírást teszünk kötelezővé egy beszerzéshez, akkor jó munkát hajtottunk végre? Előfordulhat, hogy a beszerzési munkatárs úgy gondolja, hogy a kontrollt megfelelően fejlesztette és a vezető mégsem ért egyet?

A jó – Specifikus és mérhető célok.

Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek

Azzal, ha egyszerűen specifikusak vagyunk és számokat használunk, összehasonlíthatatlanul hatékonyabbá tesszük a célokat. Módosítsuk az előző példánkat: “azon kiadások szigorúbb ellenőrzése, amelyek szerződés szerinti értéke az elmúlt évhez képest 30%-kal nőtt”. Most ez már jobb. Tudja, hogy mit jelent “a kiadások kontrolljának fejlesztése”. A számok lehetővé teszik, hogy eldöntse, vajon túlszárnyalta, elérte vagy nem teljesítette a célját. Ha a szerződésekben lévő kiadásait csak 25%-kal növelte, akkor kis híján, de nem sikerült teljesítenie. Ha 35%-os növekedés ért el, akkor nagyon jól teljesített. Egy ilyen cél világosan kijelöli az eredményt, amit el kell érni.

A nagyszerű – Pénz-alapú célok.

A nagyszerű célok nem csak specifikusak és mérhetőek, de az üzlet nyelvén vannak kifejezve – pénzben! A készletcsökkentés, a szerződéses lefedettség növelése vagy az átfutási idő csökkentésének célja, hogy a cégét jobb anyagi helyzetbe hozza, ezáltal pénzértékre fordítja le a többi statisztikát. A példánkat folytatva… “Azon kiadások szigorúbb ellenőrzése, amelyek szerződés szerinti értéke az elmúlt évhez képest 50 millió forinttal nőtt”.

A legjobb – Szervezeti stratégia alapján kitűzött célok.

A legjobb célok még egy lépessel túlmennek a nagyszerű célokon. A szervezeti stratégiához és célokhoz kötik azokat. “Azon kiadások szigorúbb ellenőrzése, amelyek szerződés szerinti értéke az elmúlt évhez képest 50 millió forinttal nőtt” nagyszerű cél és lehet, hogy a legjobb cél is egyben, ha a szervezet célja, hogy fenntartsa vagy növelje a profitabilitását. De mi van akkor, ha a szervezet legfontosabb célja, hogy elsőként dobjon piacra egy kütyüt? A cégvezetés és a beszerzési vezetők között végzetes nézeteltérés lehet. Inkább a gyorsaságra, mint a kiadások kontrollálására kell a hangsúlyt fektetni. A legjobb célok hozzájárulnak a szervezeti célok teljesítéséhez

Hirdetés
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
”Beszerzési

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here