MGE: ötödik hónapja emelkedik a személygépkocsi-értékesítés

Budapest, 2010. december 1., szerda (MTI)

Immár ötödik hónapja emelkedő mennyiségű autó kerül forgalomba 2009 azonos hónapjaihoz viszonyítva, ugyanakkor a személygépjármű forgalomba helyezés volumene továbbra is messze elmarad attól, ami az új gépjárműveket értékesítő hálózatok jövedelmező gazdálkodását biztosíthatja – közölte szerdán a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Az MGE közleménye szerint novemberben 3.481 új személyautót helyeztek forgalomba, 0,4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az első tizenegy hónapban pedig 39.572 darabot, 29 százalékkal kevesebbet, mint tavaly november végéig.

Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek

A növekedés üteme az előző hónapok alatt tapasztalt mértékhez képest lelassult, aminek fő okát abban látja a szervezet, hogy 2009 utolsó hónapjaira alakult ki az az értékesítési volumen, amely – alacsony – havi szinten végigkísérte az idei évet. A tavalyi évhez viszonyított kumulált elmaradás fokozatosan csökken, így a személygépjárművek esetében az első negyedév végén még 55 százalékos visszaesés 30 százalék alá süllyedt, és a szervezet további javulást vár az utolsó hónaptól.

A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mostanra meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia az MGE szerint várhatóan mindaddig fennmarad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi, illetve vásárlási kedve vissza nem tér, illetve ameddig a finanszírozói környezet barátságosabbá nem válik.

A kis haszonjárművek területén a javulás – a szeptemberi megtorpanást követően – októberben és novemberben is folytatódott: novemberben 990, az első tizenegy hónapban pedig 7.908 darabot értékesítettek, ami a tavalyi adatokhoz képest 25 százalékos növekedést, illetve 18 százalékos csökkenés.

Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy a kis haszonjárműveket elsősorban használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódni látszik, munkájukhoz szükségük van ezekre a járművekre, illetve régebbi járműveik lecserélésére. A kis haszonjármű forgalomban több mint 90 százalékos a céges értékesítés aránya. Az év eleji jelentős 56 százalékos visszaesés mostanra 20 százalék alá mérséklődött, és az MGE itt is további javulást vár az év végére.

A motorkerékpár piac továbbra is csökkenő tendenciát mutat: a novemberi 55 darabos értékesítés 44 százalékos, az első tizenegy havi 2.220 darabos pedig 37 százalékos visszaesést jelez, aminek okát a gazdasági környezet mellett a szezonalitásban látja a szervezet. A motorkerékpár piac fellendülését az MGE szerint nagymértékben befolyásolhatja, hogy a kormányzat engedélyezi-e a 125 köbcentiméteres és ez alatti motorok vezetését “B” kategóriás jogosítvánnyal, és előírja-e az 50 köbcentiméteres robogók regisztrációját, ami jelentősen csökkentené a feketekereskedelmet.

A nagy haszonjármű értékesítés emelkedése folytatódott – a novemberi 276 darabos értékesítés 88 százalékos, az első tizenegy havi 2.055 darabos pedig 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit -, alatta marad azonban annak, amit a magyar gazdaság igénye indokolttá tenne. Az MGE szerint a gazdasági növekedés beindulása nagymértékben elősegítheti a nagy haszonjármű értékesítés bővülését.

Az MGE közleményében emlékeztet arra, hogy kezdeményezte: a kormányzat azonos környezetvédelmi mércét alkalmazzon a használt és az új tehergépkocsik magyarországi forgalomba helyezése feltételéül, ami megszüntetné a használt nagy haszon jármű import indokolatlan versenyelőnyét.

A fekete- és szürkegazdaságban működő javítók a nagyhaszon járművek javításában is jelentős versenyelőnyt élveznek, az egyesület a hatályos jogszabályok szigorú alkalmazását kéri a jogalkalmazó hatóságoktól – tartalmazza a közlemény.

A 2011-től életbe lépő új adótörvények és az újra induló pályázati lehetőségek az MGE szerint olyan gazdasági, adózási és jogi környezetet teremtenek a lakosság, illetve a kis- és középvállalatok számára, amelyek stabilizálják a hosszabb távú jövedelmezőség kilátásait; több jövedelem marad a bérből és fizetésből élő, potenciális autóvásárlókat jelentő közép és felső rétegnél, megteremtve ezzel a vásárlási és hitelfelvételi kedv feléledésének feltételeit.

A Széchenyi terv járműiparra vonatkozó fejezete preferált ágazatnak minősíti a gépjárműjavító szektort, ami az egyesület tagvállalatai és hálózatai bevételi forrásainak jelentős részét termeli.

Az egyesület bízik abban, hogy a jelentősen szigorított hitelezési környezetben a finanszírozók megtalálják azokat a termékeket, amelyekkel a hitelezés alacsony és kalkulálható kockázat mellett folytatható (a használat alapú autózás fokozatos elterjedése a magán forgalomban is, valamint az ez által megalapozott gyakoribb gépjárműcsere ciklus).

Az MGE úgy látja: a piac fokozatos magára találása, a nagy autógyárak és autóipari beszállítók Magyarországra települése, illetve meglévő kapacitásaik jelentős bővítése jelzi, hogy a gépjármű szakma túléli a válságot, és a következő években növekedés elé néz.

A magyarországi új gépjármű kereskedelem közel 50 ezer embernek ad munkát, és több mint évi 110 milliárd forint adót fizet a válság időszakban is, a regisztrációs adó összegével együtt. A jelenleg működő kereskedések száma közel 800 – ismerteti a közlemény.

Hirdetés
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
”Beszerzési

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here