Évente 4000 szállítmányozási bűncselekményt regisztrálnak

Évente több százmillió euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok Európa, a Közel-Kelet és Afrika útjain. A „leesett a kamionról“ effektus miatt egyre több cég kénytelen a lopásokat is bekalkulálni az áraiba. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények elszaporodása miatt a boltokban végeredményben tehát a fogyasztóknak kell többet fizetniük.

A régióból évente csaknem négyezer szállítmányozással kapcsolatos incidenst regisztrálnak a szakmai szervezetek és a bűncselekmények száma egyre nő – nyilatkozta Muray Melinda, a Sectran Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint a leggyengébb láncszem mindig A és B pont között van, a szállítmányozási útvonalak – még a legrövidebbek is – az ellátási lánc legsérülékenyebb részei. A szárazföldi fuvarozás érthető módon amúgy is veszélyes: rossz időjárás, közlekedési dugók, balesetek, útzárak, defektek és műszaki meghibásodások nehezíthetik az áru útját. Számolni kell azonban más fenyegetésekkel is, hiszen a legtöbb lopás, rablás vagy a megmagyarázhatatlan hiány és veszteség rizikója az ellátási lánc eme szakaszában a legnagyobb. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények pedig mind anyagi, mind morális értelemben jelentős veszteséget jelentenek a gyártók és logisztikai cégek számára.


A logisztikai tevékenység kockázatkezelése tréning

Március 4-ig lehet jelentkezni az MLBKT kapcsolódó témájú képzésére.
További információ: 1/267-8740

Muray Melinda szerint azonban vannak kockázati tényezők, amelyeket csökkenteni lehet. Az időjárást természetesen senki sem tudja befolyásolni, mint ahogy a forgalmi helyzetet sem, és szinte lehetetlen minden egyes csomagot vagy raklapot megóvni a veszteségtől. De nyilvánvaló az is, hogy egy felelős nagyvállalat (gyártó, kereskedő, fuvarozó stb.) igyekszik megtenni minden tőle telhetőt annak érdekében, hogy minimalizálja a „természetes eredetű” és a bűncselekményekből származó veszteséget.
A szakértő szerint a lopások száma eredményesen csökkenthető a sofőrök minősítésével és az általuk nyújtott teljesítmény folyamatos felügyeletével. A Driver Identification Database (DIDb) az eddigi technika-központú megközelítés helyett az emberi tényezőre, a humán faktorra fókuszálva hatékony megoldást nyújt a szállítmányozási veszteségek csökkentésére, megelőzésére. Az ilyen megoldásokra azért van szükség, mert a „fenyegetés” az esetek többségében belülről (is) ered. Gyakorta kiderül, hogy egy-egy gépkocsivezető is érintett az incidensben, és ilyenkor még a legmodernebb technika sem képes megelőzni a veszteségeket.
Ugrin Botond, az OS Security Kft. biztonságtechnikai vezetője szerint akár 90%-kal is csökkentheti a visszaélések számát egy 24 órás operátori felügyelettel bíró online monitoring rendszer, különösen, ha a megoldást egyéb kiegészítő intézkedésekkel is kombinálják, például biztonsági parkolók igénybevételével.
Hazánk, mint az Európai Unió tagja is érintett a témában, Magyarországon fontos szállítmányozási tranzitútvonalak haladnak át. Ráadásul egyre több multinacionális nagyvállalat üzemeltet jelentős gyártóbázisokat az országban. A Transported Asset Protection Association (TAPA), azaz a Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége már létrehozott egy úgynevezett logisztikai bűntérképet, amely segítséget nyújthat a szállítmányozással kapcsolatos bűnözés visszaszorításában. Ugrin Botond tapasztalatai szerint a bűnözők válogatás nélkül mindent lopnak, amit csak szállítani lehet közúton, különbségek elsősorban az áru értékéből és az áru értékesíthetőségéből adódnak. Szórakoztató elektronika, étel- és italáru, fémek, ruházati termékek mellett már a gyógyszerek, gyógyászati eszközök is a rablók célpontjaivá váltak. Egyre több a szállítmányozásra szakosodott bűnözői csoport, amelynek tagjai a kamionokról eltulajdonított árut nemzetközi hálózatok segítségével értékesítik.

Forrás: mlbkt.hu

- H I R D E T É S -