Pótkerék, ablaktörlő-gumi, izzócsere – mennyi az annyi és kell-e hozzá szakértelem?

A Forensis Autóklub legújabb kutatásában az alkatrészvásárlásról és az otthoni autó szervizelésről kérdezte a tagjait.  A kutatás eredménye számos érdekes tényre világított rá. A magyar autósok a karbantartási munkák egy részét otthon végzik és évente 25 0000 – 50 0000 Ft közötti összeget költenek az autójuk alkatrészeinek pótlására.

A kutatást a Forensis Autóklub 70 000 fős tagságának körében végezték, közel kétezren válaszolták meg a kérdéseket. A felmérés egyik legfontosabb eredménye, hogy a magyar autósok a kisebb javításokat saját kezűleg végzik el az autóikon, egy izzó vagy szűrő cserével nem mennek szervizbe, továbbá az autósok 90 %-a már megpróbálkozott az autója otthoni szervizelésével. A nagyobb munkákkal természetesen szakértőhöz fordulnak, de például az ablaktörlő lapát cseréjét az autósok negyede saját garázsában végzi el – szakemberek segítsége nélkül.

A legtöbben (47%) 25 000 és 50 000 Ft között költ autóalkatrészekre az év során, ennél kevesebbet 35% és mindössze két százalékuk költ 150 000 Ft-nál is többet. Az autósok 80%-a már vásárolt „utángyártott” alkatrészt, de ha pénztárcája engedi, az eredetit részesíti mindenki előnyben. A Forensis felméréséből az is kiderül, hogy az autósok mindössze 5 százaléka vásárol bontóban, főleg karosszéria és kárpit-elemeket. A válaszadók 40 százaléka vásárolt már az interneten autóalkatrészt vagy felszerelést, leginkább kenőanyagot, akkumulátort és egyéb autós hozzávalókat.

Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek
Ártárgyalás tréning beszerzőknek

A vásárolt alkatrészek aránya is ennek megfelelő: az olaj-izzó-ablaktörlő hármas vezeti a listát, az autósok 77%-a vásárolja a szükséges eszközöket alkatrész-üzletben. Szakszervizekben csak 17 százalékuk szerzi be a karbantartáshoz szükséges árukat.

Az autósok 53%-a eddig semmilyen kedvezményt sem kapott a vásárlások során, alig 8% volt, aki 20%-nál is nagyobb engedménnyel vásárolhatott.

Az otthoni szervizelés ügyében megkérdeztük a Schiller Autóház Kft. szakemberét Gyuricza Pétert is tapasztalatairól, hogy mit lehet és mit nem ajánlott otthoni körülmények között karbantartani, javítani: „Ha a mai autókat nézzük, egyre kevesebb részéhez lehet hozzányúlni. Egy olajcsere is követelhet speciális szerszámokat és akkor még a veszélyes anyag kezeléséről még nem is beszéltünk. Az izzócserét a vezetői engedély megszerzésekor is oktatják, azonban egyes típusoknál egy ilyen feladatot mélyen a kerékjárati ívekbe benyúlva szinte „vakon” kell végrehajtani, vagy esetleg csak a lökhárító leszerelésével lehet hozzáférni. Sajnos, találkoztunk már olyan esetekkel, hogy ismeretlen eredetű, látszólag megfelelő izzó mégsem volt a foglalatba behelyezhető, de a beleerőltetést követően már a foglalatot is cserélni kellett. De volt olyan is, hogy az szélvédő tisztító folyadék a motorolaj betöltő nyíláson bugyogott le.”

Természetesen nem állítjuk, hogy az ablakmosó folyadékot csak szervizben lehet utántölteni, de az odafigyelés még egy ilyen egyszerű művelet esetén is elhanyagolhatatlan.

Az autósok többsége felismeri a fentiekben említett szempontokat. Felismerik, hogy nem érdemes otthoni körülmények között bajlódni egy javítással és inkább felkeresik a márka- és szakszervizeket, ahol rendelkeznek a szükséges műszaki információkkal, tesztműszerekkel, garanciát vállalnak az elvégzett munkáért, továbbá gyorsabban elkészül az autó, mint a rutinnal nem rendelkező autós garázsában. A szakértelem nélkül és hiányos információval elvégzett javítások további meghibásodásokat is okozhatnak, aminek többletköltsége többszöröse is lehet, az eredeti hiba szervizben történő elhárításának.

Az igazi gondoskodás és felelősség ott kezdődik, amikor valaki vállalja, hogy mi az, amit ő el tud végezni és mi az, amit szakemberre kell bíznia.

Hirdetés
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
Beszerzési jogi tréning
”Beszerzési

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here