Tényleg vannak olyanok, akik főállásban vásárolnak? Igen, ők a buyerek!
Itthon keveseknek adatik meg, hogy ezt a hihetetlen, nők számára biztosan mesébe illő munkát űzzék. Egy nemrég nyitott multibrand üzlet hivatásos buyerével, Baráth Lászlóval beszélgettünk munkájáról és annak kulisszatitkairól.
A buyerek munkakörét magyarul talán leginkább a hivatásos vásárló szavak írnák körül. Ők azok a személyek, akik egy-egy üzlet megbízásából járják a divatheteket, a vásárokat, és kiválasztják, hogy egy év múlva mi is kerüljön az adott üzlet polcaira. Ehhez a hivatáshoz nemcsak kitűnő divatérzék, de a könnyűipar ismerete és gazdasági rálátás is szükségeltetik.
Már a hazai divathetekről szóló cikkünkben (hg.hu) szóba kerültek a buyerek. A külföldi divatesemények a szakmának szólnak, a divatújságíróknak, a stylistoknak és persze a buyereknek. Így a világ számos pontján üzemelő boltok már a divathetek folyamán eldöntik, hogy szűk egy év múlva mivel is töltik fel árukészletüket. Itthon ez nem így működik: szűkebb a piac, így a magyar tervezők és a magyar designer boltok üzemeltetői ismerik egymást, nincs szükség egy harmadik közvetítő személyre. Mivel pedig a megrendelt mennyiségek sem olyan magasak, így olyan hosszú átfutási idő sem kell. A hazánkban működő nagy márkák pedig a legtöbbször központilag meghatározott árukészlettel dolgoznak, így nincs szükség buyerre. Kivéve persze néhány üzletet…
Baráth László már egész kiskorában közel került a divathoz, hiszen édesanyja modellező szabászként dolgozott. Ennek köszönhetően már nagyon korán megtanultam a színek, az anyagok és a formák használatának fortélyait, hogy ezek segítségével milyen előnyössé lehet tenni a megjelenést. Fodrászként majd stylistként kezdte pályáját, így hamar a divatvilágban találta magát. Egy jó ideje az Armani üzlet kínálatáért felel, de ettől az évtől a novemberben kinyitott, magyar Capsula Multibrand Store buyere is. Az új üzlet bemutatóján mesélt nekünk nem mindennapi szakmájáról.
Az év vége a legtöbb embernek a hajtásról szól, és ez talán duplán igaz a buyerekre. Az ősszel rendezett tavasz-nyári fashion weekek után, decembertől egészen február végéig zajlanak a következő őszi-téli kollekciók bemutatói. “A buyerek már a bemutató előtt megveszik a kollekciónak azt a 80 százalékát, amit szeretnének” – tudtuk meg Lászlótól. A bemutatót követően a maradék 20 százalékot is beszerzik. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy szokványos vásárlást. A buyerek üzlete éppen olyan mint bármelyik bolt, csak éppen sokkal, de sokkal hatalmasabb, hiszen itt az egész kollekció megtalálható.
És, hogy mi az a szemérmetlenül nagy összeg, amit egy buyerbeszerző A beszerzők gyakran egy adott termék- vagy szolg... elkölthet? “Mindig az adott üzlet méretétől és a piac nagyságától függ az összeg. Szezononként előre meghatározott keretből lehet gazdálkodni” – mondta László. És hogy ez az összeg mekkora? Talán egy kis támpontot ad, ha eláruljuk: a Capsula legdrágább darabjának az hét számjegyű.
Márkától és divatháztól függ, hogy mennyire nagy és hogy mennyire exkluzív az a hely, ahol a buyerek vásárolnak. De az általában közös, hogy minden buyernek személyes eladója van. Az eladók minden kérdésre válaszolnak és mindenben a vevő segítségére vannak, a ruhákat a kért méretben, színben és anyagban megmutatják, de lehetőség van arra is, hogy a hivatásos vásárló modellen tekintse meg az adott darabot. “Én meg szoktam kérni az eladókat is, hogy vegyék fel a ruhát, hiszen kíváncsi vagyok, hogy hogyan állnak egy nem 180 centiméteres modellen, hanem egy normál testalkatú nőn” – jegyezte meg László.
A jó buyerbeszerző A beszerzők gyakran egy adott termék- vagy szolg... pontosan eltalálja a vevő ízlését, és ahhoz igazítja a kínálatot. Baráth László szerint a legfontosabb buyerbeszerző A beszerzők gyakran egy adott termék- vagy szolg... tulajdonság a széles látókör, hogy a szakember ne a saját ízlése szerint vásároljon! Ezen kívül nagyon fontos, hogy tökéletesen ismerje a saját országának célcsoportját és piacát, hiszen nekik vásárol. Ezt nem lehet itthon egy iskolában sem elsajátítani, ezt László is megerősíti: “Egyelőre a buyerek legjobb iskolája az élet és a divatszakmában eltöltött hosszú, kemény évek. Persze lehet különböző végzettségeket szerezni, de rálátás és némi intuíció nélkül senki sem válhat sikeressé ebben a szakmában.”
Baráth László New York kivételével az összes nagy divathetet végiglátogatja, így Milánóban, Londonban és Párizsban is megfordul. A válogatásnál nem egy nőideál, hanem a piac lebeg a szeme előtt, hiszen a legfontosabb az, hogy az általa kiválasztott darabokat később el tudják adni. A Capsula üzlet árukínálatának az összeválogatásánál sok tapasztalat állt már a rendelkezésére. A világosan körvonalazódott igények szerint válogatta össze László a különböző márkák és divatházak kreációit úgy, hogy azok összhangban álljanak, és egymással jól párosíthatóak legyenek. Ő is az általa képviselt üzletek ruháiban jár, hiszen ezzel is bemutatja a kínálatot, mivel kedveli is Giorgio Armani, a Dolce & Gabbana és Yves Saint Laurent termékeit. Saját szokásairól csak annyit mondott: “Mindig is szerettem vásárolni, de mióta hivatalosan is buyerként dolgozom, sokkal tudatosabban űzöm ezt a tevékenységet”.
forrás: (www.hg.hu)