A digitalizációs kihívás minden ágazat, szakterület számára egyre égetőbb, talán napjaink egyik legforróbb témája. Miért is gondolom így?
Beszerzési vezetőkkel folytatott eszmecserékben rendre mindig eljutunk ahhoz a kérdéshez, vajon a jövőben a digitális transzformáció után szükség lesz-e beszerzőkre vagy a beszerzés 4.0-ban már mindent megoldanak a gépek helyettünk? A mesterséges intelligenciával kapcsolatos jóslatokról és várakozásokról beszélgettünk idén októberben a Beszerzői Bár 2.0 nevű beszerzési vezetőknek szóló szakmai rendezvényen. Megvizsgáltuk a humán aspektust, a jelenleg használt rendszerekben rejlő lehetőségeket és korlátokat, az új rendszerek bevezetésének nehézségeit és kicseréltük gondolatainkat a „mit tartogat számunkra a digitális jövő” témában, mit vizionálunk 2030-ra?
Az új technológiák kiaknázásához kell a digitális platform. A kezdetektől nézve a beszerzést támogató elektronikus rendszerek hosszú utat jártak be. Különböző megoldások vannak a piacon, ezek a rendszerek folyamatosan fejlődnek, egyre többet tudnak és egyre „felhasználóbarátabb” módon működnek, mégis az egyes rendszerek között óriás különbségek vannak.
A beszerzést támogató elektronikus rendszerek bevezetésével kapcsolatban mind az igénylők mind a beszerzők többségénél félelem tapasztalható. Félnek, hogy kiváltja a munkájukat és rájuk a későbbiekben nem lesz szükség. Valóban vannak olyan munkafolyamatok (ilyen az operatív beszerzés nagy része), melyeket robotokkal ki lehet idővel váltani, azonban a folyamatok nagyrészében a gép és ember hatékony együttműködése szükséges. Az emberre szükség lesz a jövőben is a stratégiai beszerzésben. Ahhoz, hogy a stratégiai beszerzés hatékonyan tudjon működni a beszerzőknek új készségeket kell elsajátítani. Fontos a folyamatos tanulás és a változásokhoz való pozitív hozzáállás. Ugyanakkor a beszerzés digitalizációjával együtt járnak bizonyos új feladatok is, melyek ellátására létrejönnek korábban nem létező új munkakörök. Van olyan cég, ahol az operatív beszerzőt átképezték és ma már beszerzéstámogatóként a digitális rendszer kulcsfelhasználója, aki a folyamatokat, jóváhagyási láncokat tartja karban és oktatásokat tart a munkatársaknak. Az „új beszerzés”-ben még hangsúlyosabbá válik „a kéz helyett az ész dolgozik” szlogen.
A kerekasztal beszélgetések során mindannyian egyetértettünk abban, hogy a felhő alapú megoldásoké a jövő, azonban sok cég biztonsági szempontok miatt még mindig nem nyitott a felhő alapú rendszerek iránt. Egyesek egy-egy tünet kikezelésére használják ezeket a rendszereket, míg mások csodafegyverként tekintenek egy ilyen megoldásra. A helyes megközelítés az, ha ebben egy üzleti megoldást látunk, amivel a folyamataink transzparensek lesznek, nagyobb megtakarítást érhetünk el és a belső erőforrásainkat is optimalizálni tudjuk. Ami fontos, hogy ne a rendszer bevezetése közben próbáljuk megreformálni folyamatokat, hanem már korábban, a bevezetés előtt tegyük helyre azokat.
Miben is segít nekünk a mesterséges intelligencia? Egyrészt jól használható a piaci folyamatok monitorozására, aminek a segítségével gyors, transzparens és megalapozott döntéseket tudunk hozni. Másrészt felgyorsítja a beszerzést, 0-24-ben képes dolgozni és nem fárad.
Fontos, hogy a beszerzés proaktív szerepet töltsön be a vállalat életében és olyan valódi értékeket szállítson le, amivel a cég sikeresebben tud teljesíteni, ehhez az ember és a mesterséges intelligencia harmonikus és hatékony együttműködése szükséges.
Kerényi Gábor
Magyar Posta Zrt.
beszerzési igazgató
A 2019-es Év Beszerzési Menedzsere