A 4 részes sorozat utolsó részében egy további érdekérvényesítési szempont legfontosabb lehetséges elemeit mutatjuk be.
Az előző részekben már volt szó az általunk generált árbevétel arányáról és súlyáról, valamint a termékre vonatkozó jellemzőkről, illetve a referencia és az érdekünkben végzett beszállítói beruházás hatásairól és fajtáiról, valamint a tárgyalópartner érzelmeit befolyásoló tényezőkről és a földrajzi közelség szerepéről.
Eddig főleg a beszállító tevékenységi köréhez és a beszállító stratégiájához kapcsolódó témák merültek fel, most áttérünk arra, hogy mit nyújthat a mi cégünk a beszállítónak, ami elég értékes ahhoz, hogy a tárgyalások alkalmával hatékony érvként működhessen.
4. rész
Amit cégünk nyújt
1. Fizetünk
Manapság divat a beszállítók kifizetésének mindenféle eszközökkel történő akadályozása, késleltetése, sőt a nemfizetés. Az a vevő, aki fizet értéket jelent, amit meg kell őrizni.
2. Időben fizetünk
Sok vevő ugyan fizet, de jelentős késéssel, felszólítások özöne után. Ha ti az a cég vagytok, aki mindig határidőre fizet, ezt feltétlenül emeljétek ki minden egyes tárgyaláson, hiszen jelentős versenyelőnnyel jár.
3. Regionális/országos/ Nemzetközi terjeszkedési lehetőség
Ha a cégünk nem csak egy telephellyel rendelkezik a régióban, vagy az országban, értékesebb vevőként tűnik fel a beszállítók szemében, hiszen jó lehetőséget látnak a beszállított volumen növelésére.
4. Terjeszkedési lehetőség
Ha a saját vállalatunk felszálló ágban van, vagyis folyamatosan növekszik, ez kedvező hatást gyakorol a beszállítókkal való ártárgyalás alkupozíciójára is, főleg, ha ezeket az eredményeket megemlítjük a tárgyalás során.
5. Oktatást/szakmai segítséget kap tőlünk (céges vagy személy szinten)
Vannak olyan cégek, melyek a beszállítóiknak képzéseket tartanak. Ha nálatok van ilyen, ezt se rejtsétek véka alá, hiszen a beszállítók nagy része él az ilyen lehetőségekkel a kapcsolat szorosabbra fonása érdekében.
A következő 3 tényező is pont ezt a célt szolgálja. Ha van nálatok a lenti programok közül valamelyik, akkor ezt említsétek meg a tárgyalások alkalmával. Ha nincs ilyen, gondolkodjatok el rajta, hogy melyiket lenne érdemes nálatok is bevezetni.
- Év Beszállítója Díjat nyújtunk
- Preferált beszállítói státuszt nyújunk
- Heureka programot nyújtunk
- Kedvezményes termékvásárlási/barter lehetőséget nyújtunk
Bizonyos esetekben a beszállítónk egyben vevőnk is. Ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, hogy kölcsönösen kedvezményeket nyújthatunk egymásnak a termék vagy szolgáltatás vásárlásakor.
Ebben a négyrészes sorozatban 7 fő kategóriában kaptál ötleteket arra vonatkozóan, hogy hogyan érd el azt, hogy a beszállítód úgy érezze, ti az a cég vagytok, akinek érdemes beszállítani.
Ha szeretnél továbbfejlődni és még hatékonyabban kommunikálni a beszállítóiddal, jelentkezz a márciusi beszerzési tárgyalástechnikai workshopra!
Südy György – Németh Eszter