Árkontroll-megoldások infláció idején

A dinamikusan növekvő globális infláció és ennek nyomán a gomba módra elharapódzó áremelések alaposan feladják a leckét a beszerzőknek. Milyen technikákat lehet alkalmazni, amelyekkel a partneri viszony fenntartása mellett is kontroll alatt tarthatjuk az elszálló árakat?

Kadur Szabolcs, a Körber beszerzési vezetője
Kadur Szabolcs, a pécsi Körber Hungária beszerzési vezetője

A 2022-es Beszerzési Bár 4.0 egyik kerekasztal-beszélgetése ezeket a lehetőségeket járta körbe. A témavezető Kadur Szabolcs, a pécsi Körber Hungária beszerzési vezetője volt.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői számukra releváns problémákat hoztak és közösen dolgoztunk ki stratégiákat, best practice megoldásokat – számolt be Kadur Szabolcs a beszélgetésről. Kipróbált és beszerzési „teszten” átment javaslatok érkeztek, amelyekkel sok időt és utánajárást spórolhattunk meg. Nagyon fontossá vált ebben a hevített időszakban tudnunk, hogy milyen területre kell fókuszt helyezni, hol kell árkontroll technikákat bevetni. Ezek vállalati szinten hozzájárulnak a versenyképesség megőrzéséhez és az eredményesség növeléséhez.

A jelen gazdasági helyzetben miként lehet kontrollálni a folyamatosan növekvő árakat?

A hátráltató tényezőket mindenki jól ismeri: ma már nincs olyan beszerző, ügyvezető, értékesítő, aki ne látná a gazdasági nehézségeket. Ebben az időszakban a legfontosabb a stabilitás, a jövőkép és a transzparencia, ehhez azonban sok energiát kell mozgósítani a vállalatoknak és a szakembereknek.

Nagyon sok helyen újjá kell ehhez szerveződni, mivel ilyen jelentős igénybevételre kevés vállalat készült fel. Egyre fontosabb lesz, hogy gyors, megalapozott és megfelelő döntéseket hozzunk. Így nagy segítség a beszerzésünk megfelelő kontroll alatt tartása: tudatosítani a szervezettel a lehetőségeket, a piaci helyzetet és letisztázni, hogy mi is lenne az optimális megoldás. A középpontban ugyan az ár van, de egyértelmű, hogy más fontos tényezőket (beszerzési idő, mennyiség, szerződéses feltételek) is kontrollálni akarunk.

A megfelelő ár viszont a legtöbb esetben KO kritérium, hisz a versenyképességünket akadályozzuk, ha minden indokolatlan emelést elfogadunk és integráljuk az értékesítési árainkba. Viszont vigyázni kell, ne lendüljünk át a másik oldalra sem: ha nem vagyunk kellően nyitottak és nem tudunk engedni a beszállítói oldalnak, úgy akár ellehetetleníthetjük a vállalat külső erőforrását.

Direkt területen – amihez a termelő vállalatok legnagyobb költése párosul – az árkontroll eszköztárából mindenképpen kerülni kell az agresszív tárgyalási technikákat, a beszállítók büntetését és a NO GO agreementeket, mert ezek nem vezetnek közép vagy hosszú távú eredményre. Sőt, az esetek nagy részében rövidtávon sem működnek, a beszállítók inkább felbontják a meglévő megállapodásokat. Márpedig a partnerség és a jó kapcsolatok elengedhetetlenek, hisz a termelő vállalatok nagy része külső forrásokra támaszkodik, így az ellátás biztosítása érdekében a korrekt üzleti kapcsolat fenntartása létszükséglet. Fontos lehet a partnerek folyamatos monitorozása, pénzügyi stabilitásuk követése, ehhez kapcsolódóan a „B” vagy „C” beszállítók, továbbá versenytársak elemzése.

Mit tehetnek még a beszerzési szakemberek, hogy elkerüljék a túlzó áremelési szándékot és valamilyen módon és időtávon kontrollálják az árakat?

Segítség még a megfelelő forecasting rendszerek kidolgozása és a beszállítók bevonása. Ez jelentős eredményeket hoz, hisz időben fel tudnak a felek készülni egy nagyobb megrendelésre vagy éppen visszaesésre, és tompíthatók az elszálló árak kilengései. Sokat segíthet egy jó digitális eszköztár, mely segít értelmezni, kiértékelni az információkat, illetőleg kontroll alatt tartani az árváltozásokat.

Még további három eszközt érdemes megemlíteni a teljesség igénye nélkül: szinergiák keresése vállalaton belül vagy kívül, ösztönzőrendszer kiépítése és nem utolsósorban indexálás.

Az indexálás és a nyitott könyves eljárás alapja is a minőségi partnerkapcsolat, úgyhogy érdemes mindkét félnek ezen eljárásokra tematikus, átlátható és transzparens módszert kidolgozni és természetesen írásban rögzíteni.

Személyes véleményem, hogy az ellátási lánc/beszerzés a vállalat motorja, ha ez nem vagy rosszul működik, akkor a vállalat sem sokáig fog „gurulni”. Viszont ha megfelelő helyen van kezelve, karban van tartva, és fejlesztve, akkor nagyon messzire juthatunk – összegzett Kadur Szabolcs.