Az Európai Unió egyre szigorúbb jármű-kibocsátási normákat ír elő, miközben a piaci szereplők nyomására rugalmasabb átmenetet biztosítana az érintetteknek. Az úgynevezett CAFE-szabályok (Corporate Average Fuel Economy) célja, hogy csökkentsék az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátását, ugyanakkor az átállást ösztönző, de nem ellehetetlenítő keretrendszert alakítsanak ki. A szabályozás elsősorban a gyártókat célozza, de a céges autóflották és flottakezelők is kulcsszereplőkké válnak a változásban. Az Ayvens összefoglalta, mit érdemes tudni a közelgő változásokról, és hogyan érinti mindez az autópiacot.
2025-től új korszak kezdődik az európai kibocsátási szabályozásban: a személyautók esetében 93,6 g/km-re, míg 2030-tól már 49,5 g/km-re csökken az engedélyezett átlagos CO₂-kibocsátás. Ez a szigorítás jelentős mértékben meghatározza az autógyártók jövőbeli modellkínálatát, és közvetetten a vállalati flották összetételét is. Ráadásul az új kibocsátási célok túllépése súlyos bírságokat vonhat maga után a gyártók részére – mindez az előzetes becslések szerint akár 20 milliárd eurónyi költséget is jelenthet. A nyomást enyhítendő az Európai Bizottság lehetővé tenné, hogy a gyártók hároméves időszak átlagában teljesítsék kibocsátási kötelezettségeiket, illetve továbbra is élhetnek a „pooling” lehetőségével, vagyis közösen, cégcsoporton belül, vagy más gyártókkal együtt teljesíthetik a célokat. A 2035-ös végső cél – azaz, hogy az újonnan forgalomba kerülő autók kibocsátását nullára csökkentsék – továbbra is megmarad, de a pénzügyi szankciók csak 2027 végétől léphetnek életbe, így több idő állna az iparág rendelkezésére a technológiai és piaci alkalmazkodáshoz. A formális elfogadás ugyan még folyamatban van, de a tervezet célja világos: reális ütemezést biztosítani a gyártóknak a követelmények teljesítésére, miközben az unió hosszú távú klímacéljai változatlanok maradnak.
A teljes cikk a GyártásTrend.hu oldalon olvasható.
Forrás: GyártásTrend.hu
Címlapfotó: geralt from Pixabay