Szemtől szemben Rob Bernshteyn-nel, a Coupa Software vezérigazgatójával

Rob Bernshteyn a Coupa Software vezérigazgatója az Accounts Payable News-nak adott interjújában beszél a felhőalapú költésmenedzsment piac aktualitásairól, a Coupa előnyeiről és jövőbeni terveiről, valamint a beszerzési kontroll fontosságáról.


 

K.: Elég jól érzékelhető nyüzsgés van most a Coupa körül. Ön szerint mi okozza ezt a pezsgést?

V.: Úgy gondolom, hogy jelentős változás megy végbe a P2P folyamatokban. Most zajlik annak az átgondolása, hogyan is működhetnének másképpen a folyamatok IT támogatással. Az a metódus, ahogyan a felhőn keresztül elérhetővé és használhatóvá válnak azok az eszközök, amelyekkel optimalizálhatóak a költések, eddig nem voltak ismertek. Az ok pedig, ami miatt pezsgés van körülöttünk, szerintem igen egyszerű: mi jobban csináljuk ezt. Alapvetően a vásárlók döntésén múlik egy szervezet sikere vagy bukása, és ha be tudják bizonyítani nekik, hogy valamit jobban és könnyebben tudnak csinálni a megoldásaikkal, akkor a vásárlók vissza fognak térni.

K.: Habár az AP News olvasói nyilván túlnyomórészt Accounts Payable (AP) kategóriába tartoznak, ennek ellenére ami korábban egy különálló funkció volt, mára egyre inkább a P2P részlegekbe integráltan működik, sokkal szorosabb együttműködésben. Hogyan látja a Coupa-t, elmozdul a dominánsan e-beszerzési megoldást biztosító pozícióról és beágyazva az AP funkciókat a P2P irányba tart?

V.: Nos, teljes egészében lefedjük P2P területet. Mi nem akarunk megoldást szállítani több ezer AP funkció kezelésére igényt tartó szervezeteknek, ám ha ezek a vállalatok optimalizálják a költéseiket, hajlandóak beszerzési folyamataikat az alapoktól kezdve újragondolni és leszűkítik a beszállítói kört, akkor már majdnem félúton járnak egy tisztább AP megoldás eléréséhez. Az AP talán idejétmúlt, de ha letisztázzák a bekerülő tartalmakat, akkor az egész zavaros víz is tisztábbá válik. A teljes P2P funkció kulcsa alapvetően egy olyan egyedülálló megoldás, ami növeli az átláthatóságot és használható adatokat szolgáltat.

K.: A legtöbb szervezet próbál megtakarításokat elérni a beszerzési láncon keresztül, a Coupa hogyan tudja ezt segíteni?

V.: Az egész az átláthatóságról szól és arról, hogy pontos adatokat lehessen kinyerni a rendszerből. A vállalatok túlnyomó többségénél hiányzik a megfelelően magas szinten összegzett információ, legalábbis a beszerzési oldalról nézve. Amikor az árazási információkat nem megfelelő körültekintéssel és pontatlanul viszik be a rendszerbe, majd hogynem lehetetlen a cégeknek releváns információkhoz jutni arról, ki és mit, honnan és mennyiért vásárolt. És ha ezt képtelenség megállapítani, akkor a szervezet egy olyan helyzetben találja magát, ahol a beszállítók frusztráltak, mert nincsenek időben kifizetve, a vállalat pedig elveszíti a beszerzési megtakarításait és túl sokat költ termékekre, szolgáltatásokra.

A Coupa megoldás egyik nagy előnye, hogy olyan kulcsfontosságú adatokat jelenít meg, mint a munkafolyamatok és a megtakarítások átláthatósága, és azt is lehetővé teszi, hogy összehasonlítsa, hogy a szervezet más Coupa felhasználókhoz képest hogyan teljesít. Például ha egy cég ajánlatelfogadási ideje hat napot vesz igénybe, a sztenderd a Coupa felhasználók között pedig három nap, ebből egyszerűen megállapítható, hogy a folyamat mely része működik hibásan. A célunk az „Amazon élmény” megvalósítása, ahol a cégek közötti termékbeszerzés ugyanolyan felhasználóbarát, mint egy hétköznapi online vásárlásnál.

K.: Mostanában a Coupa arról közismert, hogy a legfelkapottabb felhőaalapú költésmenedzselő megoldás az Ariba-n, azaz az Ariba-val kombinált SAP-n túl. Nyilvánvalóan sok az összekapcsolódás és a termék a piacon – mégis, mi a Coupa fő vonzereje?

V.: A vonzerő elsősorban magában a termékben van: a rugalmassága, a felhasználhatósága, az átláthatóság biztosítása, de ez csak egy része a válasznak. Emellett szerepet játszik az is, hogy a vásárlóink és köztünk egyenlőség van. Egyenlő felekként kezeljük őket, és ez generálja az előfizetések 97%-os arányú meghosszabbítását.

K.: Ok, ez tovább is vezet a következő kérdésemhez, az árpolitikához. Az SaaS rendszerek szélesebb körű alkalmazásának gátat vet, hogy gyakran hiányzik az árak átláthatósága és nem kalkulálhatóak előre a további költségek. Ezt hogyan kommentálná?

V.: Ha visszamegyünk 10 évet az időben, azt látjuk, hogy amikor a kereskedők az installációigényes megoldásaikat értékesítették, az összes kockázatot a vásárlók viselték. Rengeteg kiadással járt: előzetes kiadások, eszköz- és hardware beszerzés, licencdíjak, általában új személyzet és maga a betanítás. Ez azt is jelentette, hogy a szervezetnek olyan tanácsadókra is szüksége volt, akik segítették a beszerzési folyamatot, és akik aztán a vállalatnál is maradtak.

A Coupa-val az a különbség, hogy 100%-ban felhőalapon, a felhőben működik, a fizetési rendszer pedig éves előfizetés alapján működik. Ha a vásárlónk elégedetlen, egyszerűen kiszállhat. A múltban a cégek sok időt töltöttek el az RFP folyamattal, de ez többé már nem fordul elő. A kockázat közös, a vásárlók felismerik és megbíznak abban a megoldásban, ami egyenlőségi alapon működik köztük és a kereskedő között.

K.: Szóval, ha egy cégnek már van létező ERP rendszere, mondjuk SAP, és talán e-számlázó rendszere is, a Coupa könnyen integrálható ezekbe a már létező és működő alkalmazásokba?

V.: Teljes mértékben igen – hiszen enélkül nem is lehetnénk a piacon. Mi úgy pozícionáljuk magunkat, mint egy stratégiai üzleti kiegészítő modul. Ezért nem azt mondjuk, hogy azonnal dobják el a már létező rendszereiket és használjanak Coupa-t, ehelyett arra helyezzük a hangsúlyt, hogy a már meglévő rendszert egy újabb dimenzióval bővítve a folyamatok finomhangolására és használhatóbb adatok kinyerésére jelentsünk megoldást.

K.: Végül, mostanában magas szintű együttműködések körvonalazódnak az automatizált szoftverek területén, mint pl. az Ariba és az SAP, és kisebb mértékben a Tradeshift és a Taulia között is. Szerepel bármilyen együttműködés a Coupa tervei között?

V.: Óh, abszolút! A Coupánál mindannyian a felhasználókért és a termék minőségéért dolgozunk. Ha valakivel együttműködésben ezeket a célokat tudjuk támogatni, nem fogunk a kooperáció útjába állni. Napjaink kereskedelme az együttműködésről és a hálózati kapcsolatokról szól. Így mi is mindent megteszünk a legjobb eredmény elérése érdekében.

 

Forrás: Accounts Payable News

További híreket olvashat a Coupa-ról és az e-beszerzésről a streamline.hu weboldalon.