IIR beszerzés 2014 – A 4000 beszerző vállalata

3. előadás: Optimális beszerzési megoldások Európa ötödik legnagyobb fuvarozócégénél – Előadó: Pekár János, Beszerzési Vezető, Waberer’s International Zrt.

Egy fokkal könnyedebb, de szintén érdekfeszítő és tanulságos előadást hallhatunk Pekár Jánostól, a Waberer’s beszerzési vezetőjétől. Egy rövidke cégtörténeti áttekintő keretében szó esett a kezdetekről, Wáberer György, valamint társai első és mindent meghatározó lépéséről, az 1994-es Volán Tefu Rt. privatizálásáról, és a cégcsoport jelenlegi szolgáltatásairól, mely nem csak a fuvarozásban és szállítmányozásban merülnek ki, hanem például vámszolgáltatásokban, gyűjtőszállítmányozásban, tengeri és légi szállítmányozásban, raktárlogisztikában és disztribúcióban is.

A vállalat 65 éves tapasztalatát a számok is hűen tükrözik. 3000 db saját tulajdonú szerelvény, 210 000 m² raktárkapacitás, 400.000 komplett rakomány/év és 430.000.000 km évente, ami kis túlzással a Föld és a Nap távolságának a háromszorosa.

A beszerzési sajátosságok kapcsán volt szó szervezeti felépítésről is, melynek alsó szintjén értelemszerűen az operatív beszerzés található, direkt és indirekt területekre osztva. Az indirekt anyag és szolgáltatás beszerzés taktikai szintjén beszerzési koordinátorok tevékenykednek, majd a stratégiai szintre továbblépve a beszerzési és üzemeltetési igazgató, valamint a beszerzési vezető foglal helyet. A vállalat sikerének egyik kulcstényezője lehet az is, hogy végül az elnök-vezérigazgató, Wáberer György „nyomja meg a zöld gombot” minden nagyobb értékű beszerzésnél. A belső auditorok munkája itt is rendkívül fontos, hangzott el az előadás alatt, mivel hatékonyan képes támogatni a beszerzést.

Az üzemanyag költség hasítja ki a legnagyobb szeletet a nemzetközi fuvarozás költségtortájából. Magyarországon 3 saját töltőállomással rendelkezik a vállalat, külföldön viszont nemzetközi hálózatokra kénytelenek támaszkodni, ebből kifolyólag tehát mások a piaci viszonyok és tendenciák, ami miatt eltérő stratégiát kell alkalmaznia a beszerzésnek.

Kihívásokkal tehát ezen a területen is szembesül a beszerzés, a stratégiai és operatív szintek külön kezelendők.

Stratégiai szint: kérdések merülnek fel a szállító oldali finanszírozással kapcsolatban, ahol maximális együttműködésre van szükség a felek között, hiszen a vevő számára a megfelelő hitelkeretek, a szállító számára pedig a pénzügyi biztosítékok elengedhetetlenek. Az ellátási biztonság alapvető fontosságú, éppen ezért versenyképes, de stabil szállítókra van szükség. Szerződéses volumeneknél fokozott monitorozás szükséges a változó árszintek és fuvarozási igények miatt. Egyéb üzemanyag-megtakarítási megoldások is hasznosak, mint például az abroncsnyomás folyamatos ellenőrzése, ponyvafeszítés, spoiler beállítások, adalékok, és végül, de nem utolsó sorban a gépjárművezető vezetési stílusa sem teljesen mindegy.

Operatív szint: Nem preferált helyen, vagy preferált helyen, de nem a kijelölt töltőállomáson illetve nem a megfelelő mennyiséggel történő tankolás kivédésére jelenleg az oktatás, ellenőrzés és a különböző szankciók jelentenek megoldást. Sajnálatos módon a visszaélésekkel is számolni kell, ezért az ellenőrzések és a szankciók itt is szükségesek. A nehezen, vagy korlátozottan megközelíthető töltőállomások pedig szóba se jöhetnek.

Tankolás? Rendben, de hol és mikor? Az érintett országokban található üzemanyag árszintek, valamint a kijelölt töltőállomások mutatják meg a sofőrnek, hogy hol és mennyit kell tankolnia. Mindenképpen pozitív változást hozhat az előadó által említett informatikai fejlesztés, aminek eredményeképpen a gépkocsivezető részletes itinert kap majd a kezébe, amelyen szerepelni fog többek között az is, hogy a konkrét járaton melyik töltőállomáson hány liter üzemanyagot kell vételezni. A fejlesztéstől a cégcsoport joggal várhatja, hogy az említett operatív jellegű problémák nagy részét sikerrel megoldja és szankciók alkalmazása helyett az optimalizálással ér el nagyobb hatékonyságot.

 

Hirdetés