Újabb cégeket vett a kínai Alibaba tőzsdére lépése előtt

Növelte portfólióját tőzsdére lépése előtt a kínai Alibaba, amely az on-line kereskedelemtől kezdve a szórakoztatóiparon át a labdarúgásig több iparágban terjeszkedik.

Az idén 15. születésnapját ünneplő, hangcsou-i székhelyű vállalat legutóbb csütörtökön szerepelt az újságok címlapján, mikor 1,2 milliárd jüanért (43,2 milliárd forint) 50 százalékos részesedést vásárolt a legsikeresebb kínai futball-klubban, a Kuangcsou Evergrande-ban. A Marcello Lippi által vezetett együttes "csodaszámba" megy az országban: tavaly megnyerte az ázsiai labdarúgó szövetség bajnokok ligáját, amelyre korábban egyetlen kínai csapat sem volt képes.

Az Alibaba egy hónappal korábban 7,6 milliárd jüanért (274 milliárd forint) a legnagyobb videomegosztó portál, a Youku Tudou 18,5 százalékát vette meg, miután márciusban többségi tulajdont szerzett a televízió- és mozifilmeket gyártó ChinaVision Media csoportban. Ezzel egy időben Jack Ma vezérigazgató az internetes tévézést fő profiljának tudó Wasu Mediában is 20 százalékos tulajdont vásárolt, és egy kisebb kábeltelevíziós csatornát is vett.

A cég aktív a szociális média platformjain is: tavaly 3,7 milliárd jüanért (13,3 milliárd forint) cserébe 18 százalékos tulajdonosa lett a legnagyobb mikroblogot üzemelő Sina Weibobnak, az idén pedig saját fejlesztésű csevegőprogramot mutatott be, a Laiwangot. Februárban a cég a világ legnagyobb angol nyelvet tanító TutorGroupba invesztált 100 millió jüant (3,6 milliárd forint), immár az oktatás területére is belépve.

A 2013-ban 7,9 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító Alibaba profilját továbbra is az internetes kereskedelem határozza meg: a fogyasztókat egymással közvetlenül összekötő, 2003-ban alapított Taobao ma már 500 milliós felhasználói körrel és több mint 800 millió listázott árucikkel rendelkezik. A Taobao a kínai e-kereskedelmi piac több mint 80 százalékát tudja magáénak, honlapja a világ 14. leglátogatottabbja, napi 70 millió letöltéssel.

A cégeket a fogyasztókkal összekapcsoló platform, a 2008-ban alapított Tmall több mint 70 ezer márkát kínál felhasználóinak.

A két áruház teljes bevétele már 2012-ben átlépte az ezer milliárd jüanos (36 ezer milliárd forint) küszöböt, az azokon értékesített árumennyiség pedig messze túlszárnyalja az amerikai eBay és Amazon internetes óriásáruházak forgalmát.

Az Alibaba csoport üzemelteti Kína legnagyobb elektronikus fizetési platformját, az Alipayt is, amelyet már több mint 850 millióan használnak.

Emellett saját keresőmotort üzemeltet az interneten vásárolni kívánók kiszolgálására, illetve számítógépes felhőhöz kötődő fejlesztői és adatkezelői szolgáltatást, illetve céges hitelt is nyújt.

A sajtóban ritkán nyilatkozó Jack Ma június elején közölte: a vállalat a szórakoztatóiparban és az egészségügyben is terjeszkedik, az e-kereskedelem mellett ezek adják majd a fő profilját.

A kínai gazdasági sajtóban megszólaló szakértők szerint egy hatalmas, internetes médiacég van kialakulóban, amely az általa előállított tartalmat kábelen, videomegosztó és internetes televíziós portálokon, valamint a mikroblogokon keresztül juttatja el a felhasználókhoz.

Mások szerint az elmúlt hónapok nagy vásáraival az Alibaba a közelgő tőzsdére lépést "biztosítja be", növelve a bevezetendő részvények árát.

A vállalat az Egyesült Államokban készül részvénykibocsátásra, amely a következő hónapokban várható. Egyes elemzők szerint a céget akár 150 milliárd dollárra is értékelhetik majd a részvényesek, amellyel a világ legnagyobbja lehet.

A vállalat 20 ezer dolgozóját felkészíti a gazdaggá válásra, külön tanácsadást nyújtva nekik arról, mit kezdjenek leendő vagyonukkal.

(MTI – mti.hu, 2014.06.07.)

Hirdetés