Hasznos tanácsok marketing-beszerzőknek

Az elmúlt évek nehéz piaci-gazdasági körülményei a cégeket a marketing költések visszafogására késztették.

Így egyre nagyobb jelentősége van a rendelkezésre álló keret minél hatékonyabb és átláthatóbb felhasználásának, illetve a beszerzők szakértelmének, a marketing-beszerzésbe való intenzívebb bekapcsolódásuknak.

A marketing a beszerzés egyik speciális és igen összetett kategóriája. Itt nem feltétlenül akkor végezzük a legeredményesebb munkát, ha automatikusan a megszokott rutin szerint járunk el, vagy a szokásos teljesítmény-indikátorokat kívánjuk elérni – ugyanis más, nehezen számszerűsíthető megfontolásokat is figyelembe kell vennünk. Ilyen például a gyakran hosszú távú, kölcsönös bizalomra épülő kapcsolat a beszállító és az ügyfél között, a cégünk érdekét szolgáló kreatív megoldások, az ügynökség külső kapcsolatrendszere, amelyet a cégünk érdekében tud mozgósítani, stb. Ezek „puha”, nehezen mérhető kritériumoknak tűnnek, ám a cég szempontjából, az üzleti célok elérése érdekében nagyon is fontosak lehetnek.

Fenichel Éva sok éven keresztül vett részt marketing beszerzési folyamatokban, illetve irányította azokat. Az évek során megszerzett tapasztalatait szeretné most megosztani, néhány jó tanács formájában a kedves Olvasókkal.

1. Építsd ki a megfelelő kapcsolatokat!

Egy-egy kreatív vagy PR-ügynökség akár egy évtizedre, vagy még hosszabb időre a cégünk partnere lehet. A marketinges, PR-os kollégák a munkájuk jelentős részében támaszkodnak a szolgáltatásaikra. Ezek a beszállítók az évek alatt a cégünkről sok bizalmas információt is megtudnak. De ismerniük kell ezeket az információkat ahhoz, hogy eredményesen tudják végezni a dolgukat a cégünk érdekében. Érthető módon tehát a beszállítóval való erős, partneri kapcsolat alapvető fontosságú. Légy jó kapcsolatban a marketinges kollégával, ismerd meg a prioritásait, üzleti céljait: ez alapján tájékozódj a piacon, és építs ki jó kapcsolatot a beszállítókkal!

2. A jó ajánlatkérés fél siker!

A marketing szolgáltatás nem specifikálható, sztenderd áru. Az ár mellett sokféle szempont – kreatív koncepció, design, piacismeret, PR-nál például az ügynökség sajtókapcsolatainak hatékonysága – határozza meg, hogy melyik ajánlat képviseli a legnagyobb értéket a cégünk számára. Fontos, hogy az ajánlatkérő brief pontos, részletes legyen, egyértelműen kiderüljön, hogy mit várunk a szállítótól. Így van a legnagyobb esély arra, hogy a feladatra alkalmas ügynökségektől kérünk ajánlatot, és az ajánlatban az szerepel majd, amit valóban szeretnénk megkapni. A brief az összes érdekelt fél bevonásával készüljön.

3. A feltételek kialakításában légy határozott, de körültekintő!

A marketing ügynökségeken belül általában több kreatív csapat dolgozik párhuzamosan, és nekünk, vevőnek az az érdekünk, hogy a legjobb erőforrásokat kapjuk meg egy-egy feladatra. Ezért az áralkut határozottan, de fair módon kell lefolytatnunk annak érdekében, hogy megfelelően motivált legyen a partner. Az ő kreatív munkájuk eredménye meghatározó a mi kampányunk/kiadványunk/rendezvényünk sikerében, s így a cégünk üzleti célkitűzéseinek megvalósulása szempontjából is.

Érdemes egy alapdíjban megegyezni egy-egy projektre, és mérhető teljesítményhez kapcsolódó plusz munkadíjat meghatározni – ahol lehet. Jó teljesítmény-indikátor például egy online hirdetésnél vagy Facebook-alkalmazásnál, hogy hányan kattintanak át a honlapunkra. Fontos még, hogy a

szerződésben vagy a megrendelésben egyértelmű határidőket, „mérföldköveket” tűzzünk ki a projektek részfeladatainak teljesítésére, s a kifizetéseket a teljesítésekhez igazítsuk.

4. Gondolkodj hosszú távon!

A rövid távú költségcsökkentés sok esetben nem lehet prioritás, mert egy márka felépítése és gondozása sokéves folyamat. A marketing költségek jelentős része inkább befektetésnek tekinthető, amely olyan értéket teremt, amely jelentősen hozzájárulhat a cég sikerességéhez, üzleti céljainak eléréséhez. A beszerző fontos szerepet játszik a beszerzési folyamat átláthatóságának növelésében, a szerződések előkészítésében és menedzselésében, a beszállítók teljesítményének folyamatos monitorozásában, benchmark elemzések készítésével pedig biztosítani tudja, hogy a hosszú távú beszállítói szerződések feltételei a mindenkori piaci trendeknek megfelelően alakuljanak.

Szerző: 

Fenichel Éva – marketing és beszerzési szakember

A Corvinus Egyetemen szerzett közgazdász diplomát. Pályafutása során több nagy nemzetközi cégnél dolgozott, így a Shellnél és a Walt Disney Company-nál. Számos indirekt, főként marketing-beszerzési folyamatban vett részt, illetve irányította azokat mind hazai, mind pedig nemzetközi viszonylatban.

Hirdetés