A beszerzés, mint stratégia

A legtöbb kis és középvállalkozó elköveti azt a hibát, hogy annyira belemerül az értékesítésbe, hogy elfeledkezik arról, hogy nem elég a pénzt megkeresni, el is kell tudni azt jól költeni.

A beszerzés tulajdonképpen erről szól, és ettől válik stratégiailag fontos szemponttá a cégvezetésben.

Mitől jó egy rendszer?

Azok a cégvezetők, akik még mindig az értékesítés és a marketing kettős bűvöletében élnek, sokszor el se hiszik, hogy a beszerzési rendszerük felépítésével, fejlesztésével és tudatos beszerzési stratégiával mekkora profitnövekedést érhetnek el. A profit nem csak az eladott áruk vagy szolgáltatások mennyiségétől és árától függ, hanem attól is, hogy mennyit költöttél ezek előállítására a hozzájuk tartozó eszközök, anyagok, szolgáltatások beszerzésére.

Amikor rendszerről beszélünk, általában a nagyvállalatok, multik bonyolult összefüggésekből álló és munkatársakban és szabályzatokban bővelkedő rendszerei jutnak eszünkbe.

Egy rendszer nem attól működik, hogy bonyolult, nem attól működik, hogy sok-sok dokumentumból és szabályozásból áll, és végképp nem attól működik, hogy a munkatársak minden egyes mozdulatát lemodellezzük, és percenként ellenőrizzük, hogy vajon betartják –e.

Alapfeltétele egy működő rendszernek, hogy legyenek lefektetve az alapszabályok, ezeket a munkatársak ismerjék, vagyis kapjanak róluk képzést, ahol megtanulhatják, hogy mit hogyan várunk el tőlük. Időnként a legjobb munkatársnak munkáját is ellenőrizni kell.

Mire van szükség egy rendszer felépítéséhez?

Amit semmiképp nem kerülhetünk meg azok a célok. Ha a cégvezető fejében nincs cél az elkövetkező időszakra, kizárt dolog, hogy képes legyen bármilyen rendszert kialakítani a cégében, így beszerzési rendszert sem fog tudni létrehozni.

A másik nélkülözhetetlen elem, a megbízható, szakmailag hozzáértő és cselekedni is hajlandó munkatársak. Ők a legfontosabb eszközeid, ezért becsüld meg őket!

 

Németh Eszter

Beszerzésfejlesztési tanácsadó

 

Hirdetés