Mikor jön az energiaforradalom?

Az alternatív meghajtású járművek elterjedése nemcsak a közlekedésre, de a nyersanyagpiacra is forradalmi hatással lesz. Befektetőként fontos látni, mindez mikor és milyen változásokat hoz a nyersanyagpiacon és az energiaszektor részvényárfolyamaiban – hívja fel a figyelmet a K&H.

Az autóipar megállíthatatlan fejlődése az elektromos autók és alternatív hajtású járművek irányába egyértelműen forradalmi változást fog hozni a nyersanyagpiacon is. Míg azonban az egyik tábor szerint például az elektromos meghajtású autók már a következő években rohamosan elterjednek az utakon, addig mások szerint ezzel még jó darabig nem kell számolni. Az igazság mindenképpen valahol e kettő között van.

“A személyautók használati időtartamát nézve az előttünk álló 5 évben semmiképpen nem számítunk arra, hogy a többség elektromos autóval fog közlekedni. Az viszont már reális várakozás, hogy a következő két évtizedben jelentősen átalakul üzemanyag-meghajtás szempontjából a közlekedésben részt vevő járművek összetétele. Befektetőként a kérdés “csupán” az, hogy mikor fog ez a változás bekövetkezni, és mennyiben befolyásolja mindez a nyersanyagpiacot,” – hívta fel a figyelmet Kovács Mátyás, a K&H Alapkezelő szenior portfólió-menedzsere. A befektetési szakember válasza azonban egyértelmű: a következő 5 évben még biztosan az olaj iránti kereslet bővülése fogja meghatározni az árfolyamok alakulását.

Növekvő olajkereslet

“Tény, hogy az egyre bővülő amerikai palaolaj kitermelés továbbra is igen alacsony szinten tartja a kőolaj világpiaci árát, amire válaszul az OPEC is kénytelen volt 9 hónappal meghosszabbítani a kitermelést korlátozó kvótát. Középtávon azonban az olajár felfelé mozdulását várjuk, mivel a világgazdaság növekedésének keresletbővítő hatása, az infláció erőre kapása és most már a dollár gyengülése is ezt támogatja. A felhalmozódott olajkészletek leépüléséig nagy emelkedésre nem lehet számítani, a kereslet fokozatos emelkedése miatt azonban 1-1,5 éves időtávon akár 10 dollárral, tehát a 60-65 dollár per hordó sávba is feljebb tolódhat az olaj ára” – mondta el a Kovács Mátyás.

Ha olajról és befektetésekről beszélünk, muszáj rápillantani az olajtársaságokra is: az alacsony olajár miatt az olajcégek részvényei jelenleg nem tartoznak a befektetők kedvencei közé, ezért az idei évben kifejezetten alulértékeltekké, azaz olcsóvá váltak. Az olajcégeket azonban nem szabad egy kalap alá venni az olajjal! “Valóban létezik együttmozgás a két befektetés, tehát a kőolaj és az olajipari részvények között, de nem egy az egyben. Míg az egyiket a piaci kereslet-kínálat mozgatja, addig a másikat alapvetően a cég eredményei. Ez utóbbira pedig nem lehet panasz az első negyedév alapján: a látványos költségvágások és a beruházások visszafogása már érződik, és még a jelenlegi alacsony kőolajár ellenére is növekedni tudnak. Így akár már egy enyhe kőolajár-növekedés is kiugró profitot termelhet a szektornak, valamint árfolyam-emelkedést és növekvő osztalékot a befektetőknek, érdemes lehet tehát ilyen részvényekkel bővíteni a portfóliót” – tanácsolja a befektetési szakember.

Hirdetés