Munkaerőhiánnyal küzd a CEP-piac

Az online kiskereskedelemi forgalom folyamatos bővülésének egyik következménye a csomagszámok drasztikus emelkedése. E csomagmennyiség kezelése az új – összetett és kellően rugalmas – logisztikai megoldások bevezetése mellett további munkaerő bevonására kényszeríti a szolgáltatókat. Az egész gazdaságra jellemző munkaerőhiány azonban olyan komoly problémák elé állítja a futárcégeket, ami már az online rendelések kiszállítását is veszélyezteti – olvasható GKI Digital szeptember 20-án kiadott iparági jelentésében.

Növekvő feladat mellett elégtelen munkaerő

A GKI Digital friss elemzése szerint a futárcégek tavaly több mint 17 millió rendelés kézbesítésében működtek közre, ám a csomagszám várhatóan idén is 18-20 százalékkal emelkedik majd. Ez a mennyiség azonban roppant aránytalanul oszlik el. Az éves csomagszám 30-40 százalékát a karácsonyt megelőző 2-3 hónapban kell kézbesíteniük, mitöbb, ez az időszak az elmúlt években – köszönhetően a hazai webáruházak által is bevezetett Black Friday-nek – gyakorlatilag mindössze 3-4 hétre szűkült.

Jól mutatja a problémát, hogy a koncentrálódó keresletet a tavalyi évben a kereskedők és a logisztikai cégek sem tudták már megfelelő kezelni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben.

Ezt a helyzetet élezheti ki jobban az egész országban tapasztalható munkaerőhiány, amely a GKI adatai szerint már az online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikai cégeknél is egyre súlyosabb problémát jelent. Ráadásul az elmúlt hónapokban a munkaerő minősége is sokat romlott. A jelentkezők kevésbé képzettek és gyakorlottak, betanításuk ezért időigényes és költséges, ezt követően pedig nehéz őket megtartani, amit tovább tetéz a minimálbérek tavaszi emelése.

Nehézségek

A GKI vizsgálata több okot is feltárt, melyek jelentősen megnehezítik a munkaerő toborzását és megtartását. Ezek között első a nyugati országok elszívó hatása, amely azonban nem csak a legjobb/legfelkészültebb munkaerő elvándorlását, hanem – a megismert példák alapján – akár teljes alvállalkozóként foglalkoztatott cégek tevékenységének külföldre való áthelyezésével is jelentheti.

A munkaerő megtartását nehezíti, hogy a hazai tulajdonban lévő futárcégek többségének korlátozottak a béremelési lehetőségei. Az elmúlt években ugyanis az erős verseny miatt csökkentek, vagy legalábbis befagytak az internetes vásárlás kézbesítési díjai, miközben 2017-ben már elvártak az olyan extra szolgáltatások, mint például az időablakos szállítás, az 1 napos garantált kézbesítés, vagy épp a kártyás fizetési lehetőség.

Fontos tényező az is, hogy a logisztika területén foglalkoztatott munkatársaktól elvárt tudás is egyre szerteágazóbb. Példaként egy futárnak ma már a vezetési tudás és a helyismeret mellett a csomagadminisztrációkhoz és a kártyás tranzakciókhoz szükséges miniszámítógépekkel is gyorsan és hatékonyan bánnia. Ez pedig nem csak a toborzásnál okoz nehézségeket, hanem a bevált jó munkaerő megtartásánál is.

Egyrészt a képzettebb, szélesebb ismeretekkel és hasznos készségekkel rendelkező munkaerő számára egyre nagyobb a választási lehetőség – könnyebben talál jobb fizetést ígérő, és adott esetben kevesebb felelősséggel járó ajánlatot. Másrészt épp az elvárt szélesebb körű ismeretek biztosítása érdekében egyre több pénzt kell elkölteni a belépő munkaerő oktatására, ami miatt a cégeknek egyre fájóbb a nagy fluktuáció és elvándorlás.

Szemléletváltásra van szükség

A GKI kutatása szerint a szektor képviselőinek szembe kell néznie azzal, hogy nem tudják feloldani a környező országok és a hazai cégek által kínált bérek közötti szakadékot. A megoldást épp ezért egy az eladó és a vevő gondolkodását is formáló szemléletváltásban látják. Ennek elemeit négy külön pontban foglalták össze:

  • a magasabb szintű szolgáltatásért többet kell fizetni (a logisztikai szektor így tudja csak biztosítani a pontos és minőségi kiszállítást);
  • az ingyenes szállítás a valóságban pénzbe kerül, csak azt a webáruház fizeti;
  • az egy napos szállítási határidő fenntarthatatlan – a növekvő terhelés és a munkaerőhiány miatt;
  • kiemelten fontos a boltok vásárlókkal való őszinte kommunikációja, amely gátja lehet az irreális elvárások kialakulásának.

Az elemzés teljes szövegét megtalálja a GKI digitál oldalán.

Hirdetés