Hogyan csökkentsük az ülő munka kockázatait

Az ülő munka gyakran okoz hátfájást, de ettől igazából sokkal többről van szó. A kockázatok ma már egyre szélesebb körbe ismertek, de igazi megoldásról kevésbé hallunk. Partnerünk most ebben segít! (Szponzorált tartalom)

Ha ezeket a sorokat olvasod, valószínűleg te is találkoztál már a tartós ülőmunkából fakadó valamilyen egészségügyi panasszal. Ezek nagyon változatos formákban jelentkezhetnek.

Az ülő munka egészségügyi kockázatai

A szív- és érrendszeri megbetegedések ritkábban vannak kapcsolatba hozva az üléssel, pedig ilyenkor a vér lassabb áramlása miatt könnyebben tapadnak le az érfalon olyan lerakódások, melyek hosszú távon magas vérnyomással, emelkedő koleszterinszinttel és visszerek megjelenésével járhatnak. A túltermelő hasnyálmirigyszintén az ülés hatása lehet, veszélye pedig az, hogy a rengeteg vérbe kerülő inzulinnal a sejtek nem tudnak mit kezdeni (a passzív ülés miatt nincsen szükségük “energiára”), így a hasnyálmirigy még többet állít elő belőle. Ennek következménye lehet a diabétesz is. Bár az összefüggések még nem tisztázottak, az orvosok egyértelmű statisztikai kapcsolatot találtak bizonyos ráktípusok és az ülés között. Ilyen ráktípusok a vastagbélrák, a mellrák és a méhnyakrák.

Sajnos a tartós, passzív székekben végzett ülőmunka az általános kondíciónkra is hatással van – akkor is, ha rendszeres testmozgást végzünk. Napi 8-10 óra ülés esetén ugyanis lágyul a hasfal, mivel ezt az izomcsoportot tartósan nem vesszük igénybe. A csípőhajlító izmok tétlensége miatt feszes csípő is kialakulhat, ami idős korra válhat krónikus problémává, és később akadályozhatja szabad mozgásunkat. A farizomzat elgyengülése megint csak abból a problémából ered, hogy a hagyományos székekben ezen izomcsoportok semmilyen igénybevételnek nincsenek kitéve hosszú órákon át.

A gyenge keringésről fentebb már írtunk, azonban ez a lábakban hatványozott problémákhoz vezethet. Itt nem csak a visszerek kialakulása a veszélyes, hanem a vizesedő boka és akár a mélyvénás trombózis is. Ülés közben az alsó végtagok nem kerülnek stimulálásra, ami oda vezet, hogy a csontok itt elpuhulnak, elvékonyodnak.

Az izomzat mozgásának hiánya természetesen a fejben is problémákat okoz. A lassuló keringéssel sokkal kevesebb friss oxigént kapnak az agysejtek, így ténylegesen csökken a gondolkodás “hatékonysága”. Tompa, ködös állapotba kerülünk, és nem is hinnénk, hogy ezért a rossz szék a felelős. A nyak helytelen tartása emellett folyamatos egyensúlyi zavarokhoz is vezethet. Ha a több órás ülés után felállsz a székből és hirtelen bizonytalannak érzed egyensúlyod, az sajnos nem véletlen. Ide kapcsolódik a vállak és a hát fájdalma is. Előre dőlés, monitorok bámulása közben minden centivel +2kg terhelés jut az itt található izmokra.

Ha úgy gondolod, hogy a fentiek már így is éppen eleget árthatnak közérzetednek és egészségednek, akkor el kell mondanunk: a legrosszabbat a végére hagytuk. A rugalmatlan gerinc ugyanis sokkal mélyebb problémákhoz vezet. Tény, hogy a hagyományos székek nem tesznek jót a gerincnek, sőt egyenesen ellenségei annak. A mozgás nélkül töltött órák a csigolyák közti pockorongokat elsorvasztják, rugalmatlanná teszik. (Erről itt olvashatsz.) E folyamat vége sajnos egyre több esetben a porckorong sérülése és a porckorongsérv. Ilyen súlyos esetben a porckorongról leváló darabok akár idegi károsodást is okozhatnak, ráadásul a műtét és a rehabilitációs időszak sem hoz mindig 100%-os felépülést.

Mindezek a tünetek határozottan egy irányba mutatnak: azok, akik többet ülnek, nagyobb eséllyel haláloznak el. Persze előbb-utóbb mindenki szembenéz ezzel az életeseménnyel, viszont addig sem mindegy, milyen minőségű életet élünk.

A megoldás nyomában

Ülni természetesen muszáj. Csak az a nem mindegy, hogy hogyan és miben! Elsőnek a hagyományos székeket kell górcső alá vennünk. Ezek az “előző évezredből itt maradt” borzalmak kizárólag a passzív ülés biztosítására alkalmasak:

  • nem mozgatják a benne ülőt, nem is adnak lehetőséget mozgásra
  • tönkreteszik a keringést, trombózishoz vezethetnek
  • egyetlen ponton terhelik a gerincet – itt alakul ki a gerincsérv
  • az összes fent említett egészségügyi kockázatnak zöld utat engednek

Akkor miért ülnek sokan még mindig passzív székekben? Tapasztalataink szerint főleg két okból: egyrészt csak ezeket ismerik, másrészt a többség bár sokat áldoz egészségére az élet más területein (időt és pénzt költ sportra, jobb orvosi ellátásra, biztonságos kocsira, minőségi matracra és kényelmes cipőre), azonban ahol a legtöbb időt tölti (a székében), ott valahogyan megfelejtkezik erről. Pedig ha már minden mást megtettünk azért, hogy fittek és fájdalmaktól mentesek legyünk, akkor a hagyományos székünk válik legnagyobb ellenségünkké.

Ha elfogadjuk, hogy a hagyományos székek megölnek minket, akkor ideje végre valódi megoldásokat keresni. A kulcs a mozgással teli, aktív ülésben rejlik, mely a cikk elején ismertetett számtalan egészségügyi kockázattal hatékonyan tudja felvenni a harcot.

térdeplőszékek nem csak azért terjedtek el széles körben, mert egy hagyományos székhez képest olcsóbbak, hanem mert más pontokon terhelik a testet ülés közben.

Természetesen már ez is nagy segítség lehet egy addig hagyományos székekben senyvedő testnek, azonban arra rá kell mutatnunk, hogy van pár hátránya is: egyfelől a háttámla hiánya miatt egy egész napot eltölteni benne meglehetősen kényelmetlen, másrészt hosszú távon a térdeplőszék sem biztosít valódi aktív ülést. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a térd ilyen székekben folyamatosan nyitott helyzetben van, ráadásul ez viseli a terhelés egy részét is, aminek ma még tisztázatlan kockázatai lehetnek a lábakra nézve.

fitball vagy más néven ülőlabda már egy sokkal előre mutatóbb eszköz, mivel kétségkívül mozgást visz az ülésbe. Nem csak a csípő mozgását segíti, de a medence szabad kilengésének hála a gerinc sem csupán az alsó szakaszon “törik és hajlik” folyamatosan, ennek köszönhetően csökken az itt jellemzően kialakuló gerincsérv kockázata.

Az eredetileg fitnessz-segédeszköznek kitalált labdákkal azonban vannak problémák: egyrészt balesetveszélyességük miatt (könnyű nagyot esni róluk és rajtuk át) egyre több irodából kitiltják őket, másrészt ezeknek sincsen sem háttámlájuk, sem kartámaszuk, így hosszú távon ugyanolyan kényelmetlenek és túlterhelik a váll-övet és a nyakat, mint egy rossz szék. Hagyjuk meg ezt a megoldást az edzőtermekbe.

Valamiféle “félmegoldásként” szót kell még ejtenünk az egyensúly párnákról és ékpárnákról, melyek kis mértékű mozgást illetve a tartás javítását ígérik, azonban tapasztalataink szerint mivel ezeket hagyományos székekben használják, végső soron ugyanolyan helytelen üléshez és az ebből fakadó panaszok jelentkezéséhez vezetnek.

A valódi megoldás egy olyan eszköz lenne, ami ötvözi a labda mozgékonyságát egy hagyományos szék kényelmi és biztonsági elemeivel.

Az igazi megoldás

Az 1999 óta gyártott SpinaliS székek pontosan azért jöttek létre, hogy megszabadítsanak az örök ellentmondástól: ülni kell, de közben mozogni is kellene.

SpinaliS modellek lényege éppen abban áll, hogy míg – kiviteltől függően – egészséges karfákkal és háttámlával segítik a kényelmet és a váll és nyak terhelésének csökkentését, addig ülőlapjuk minden irányban képes kitérni.Hogyan menti ez meg a te életed?

  • a SpinaliS székek a passzívval szemben aktív ülést garantálnak
  • medencéd követi apró mozgásaid, így nem gerinced (porckorongjaid) kopnak folyamatosan
  • az egész napos mozgás következtében aktív marad a keringése
  • visszaerősödnek elernyedt törzsizmaid, javul a tartásod
  • a folyamatos keringés miatt aktívabb, éberebb is leszel
  • derekad mozgásának hála emésztésed is javul majd
  • farizmaid is dolgoznak, formásabbá válik alakod

Nem véletlen, hogy a SpinaliS székeket nem is lehet “lefixálni” úgy, mint a legtöbb széket: folytonos, de hamar automatikussá váló egyensúlyozásra “kényszerítenek”. A biciklivel sem lehet megállni, de ez csak addig fura, amíg nem érzed magad rajta biztonságban; utána már csak a száguldásra vágysz.

A SpinaliS egyetlen hátránya, hogy függőséget okoz. Aki egyszer megtapasztalta az aktív ülést, az később nem tudja magát jól érezni hagyományos székben. Amint a mozgás szabadságának tapasztalása megtörténik, és hozzászokott a tested az új élményhez, egy klasszikus székben már úgy fogod érezni, mintha egy betonkockán ülnél.

Azzal kapcsolatban sem árulunk zsákbamacskát, hogy a SpinaliS székeknek bizony ára van. Egyik vásárlónk egyszer azt mondta: “nincs elég pénzem rá, hogy olcsó széket vagyek”. Ez csak elsőre tűnik ellentmondásnak, ugyanis a SpinaliS székeknek nem csak az élettartam-garancia miatt van látszólag magasabb ára, hanem azért is, mert olyan panaszoktól szabadít meg, amik később sokkal többe kerülhetnek neked – nem csak pénzben, de fájdalomban és időben is.

A döntés a tiéd: 1-2 évente veszel olcsó székeket, amikre végső soron ugyanannyit költesz, mintha egy SpinaliS-t vennél egy életre, közben pedig ezek a székek szó szerint meg is ölnek, vagy belépsz végre az egészséges ülés világába.

A döntés a kezedben

Szinte már csak rajtad múlik, hogy mikor kezdesz el foglalkozni egészségeddel és jövőddel. Mi szeretnénk ebben hatékony és szakszerű segítséget adni.

Munkatársaink várnak téged a Szekszárdi utca 13. szám alatti  bemutatótermünkben hétköznapokon 10 és 18 óra között, hogy megmutassák, mire képes a SpinaliS a gyakorlatban.

Lehetőséged van saját munkakörnyezetedben ingyenesen kipróbálni a SpinaliS székeket! Nincs más dolgod, mint ezen az oldalon leadni próbaszék-igénylésed, mi pedig hozzuk és visszük is a több napig is tesztelhető székeket.

Irodabutik

Hirdetés