Adókedvezmény luxusautókra – lobbi a környezet ellen

A WWF Magyarország meglepve  értesült a Parlamentbe kedden benyújtott törvénymódosító javaslatról, amely jelentősen csökkentené a legszennyezőbb nagyteljesítményű autók regisztrációs adóját…

A javaslat összeállítói láthatóan nagyon siettek, hogy a Parlament előtt levő ‘hamburger’ adócsomaghoz csatolhassák környezetellenes javaslatukat. Ezért fordulhat elő olyan hiba a javaslatban, amely például 1,5 millió forintos regisztrációs adót vet ki bizonyos 2501-3000 cm3-es dízelmotorú autókra, de csak 200.000 Ft-ot a 3000 cm3 feletti dízelekre. A javaslat elkészítői nem nagyon leplezték azt sem, hogy kinek az érdekében lobbiznak. A közelmúlt újautó értékesítési statisztikáiból könnyen látható, hogy melyik márkáknak kedvez egy ilyen módosítás.

A nagyteljesítményű személygépkocsik nem “csak” fokozottabb üvegházhatású gázkibocsátásukkal, de jelentősebb nehézfém és porszennyezésükkel is terhelik egészségünket és környezetünket.

Ráadásul ez a környezet-ellenes javaslat pontosan akkor kerül előtérbe, amikor a hazai gépjármű-értékesítés kezd magához térni és nem mindegy, hogy az új autó-vásárlásokon belül milyen arányokat képviselnek majd a kis kibocsátású illetve a nagyon szennyező modellek. Nem mindegy az sem, hogy a gazdaság magához térésével a mai 10 éves átlagkorú, elavult és jelentősen szennyező személygépkocsikat a lakosság és a vállalatok kis kibocsátású autókra cseréli-e majd le a következő években, vagy éppen szennyező városi terepjárókra.

A javaslat ellentétes az európai trendekkel és figyelmen kívül hagyja azt a tényt is, hogy hazánkban a regisztrációs adó az egyetlen, amely – bár korlátozott mértékben – de figyelembe veszi az egyes gépjárművek környezeti hatásait.

Ma Magyarországon az autóvásárlást több adó is terheli, így a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a vám, a termékdíj, az eredetvizsgálat és az ÁFA. Ezek közül kizárólag a regisztrációs adó veszi figyelembe a környezeti terheléseket. Például a hibrid autók esetében egységesen 190.000 Ft adót vet ki, míg a hasonló kategóriájú benzines autók adója ennek többszöröse. Ugyanakkor a mai rendszernek komoly korlátai is vannak, például az, hogy a legjelentősebb kedvezményeket a nagy benzinmotorral (is) rendelkező hibridautóknak biztosítja, melyeknél a regisztrációs adó-különbözet elérheti akár a 3 millió forintot is. A Parlamentnek benyújtott új javaslat még ezt a rendszert is tovább rontaná és a nagy-kibocsátású autók vásárlását ösztönözné.

Hirdetés

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..