I. Beszerzői Bár beszámoló: Közbeszerzési kerekasztal – Horváth Ferenc

BESZERZŐI BÁR – KÖZBESZERZÉS KEREKASZTAL

„rossz kultúra; alapvetően jogi megközelítés; beszerzés szakmai szemlélet hiánya; a költségvetés kiadási oldalának része; bonyolult; szép; közpénz; e-tendering mint lehetséges megoldás; specifikáció;lehetőség; piackutatás és sokszor az érintett piac ismeretének a hiánya; politika; nem fenntartható; szűklátókörűség; túlszabályozott; fel fog értékelődni; gazdaságtalan; központosításban rejlő lehetőségek és veszélyek; hosszú idő; érdekek; nehezen megfogható; nincs költéselemzés; lassú; elvész a gyerek; jogorvoslat, tisztesség; józan ész; piac felosztása; korrupció; tulajdonosi szemlélet hiánya; nagyon gyenge informatikai támogatás” kaptam a válaszokat az Első Beszerzői Báron feltett körkérdésemre.

A beszerzés.hu rendezvényének közbeszerzési kerekasztalnál helyet foglaló közbeszerzési és versenyszférából érkezett beszerzési szakemberektől azt kértem, hogy mondják ki első gondolataikat ami akkor jut eszükbe, amikor meghallják azt a szót, hogy KÖZBESZERZÉS.

Ne menjünk el szó nélkül a kapott válaszok mellett! A statisztikák szerint hazánkban évente hozzávetőlegesen 1400-1700 milliárd forint értékben vállalunk kötelezettséget közbeszerzési eljárások során. Ez a jelenleg hagyományos értelmezés szerinti érték is rendkívül sok pénz, azonban ha valamennyi közpénzből finanszírozott (beszerzési) kötelezettségvállalást számba vennénk, a fentinél is nagyobb értéket kapnánk.

Az elmúlt 10 évben értékesítési igazgatóként és (köz)beszerzésért is felelős vezetőként is több fórumon volt alkalmam beszélgetni a közpénzek költéséről. Kivétel nélkül minden beszélgetést kritikai hangnem jellemzett, és egyetértés volt abban, hogy a rendszer teljesítménye jelentősen javítható. Sajnos ezek a beszélgetések többnyire a kritika megfogalmazásával és nem a megoldási javaslatok szakma részéről történő kidolgozásának megkezdésével értek véget.

A rendezvény közbeszerzési kerekasztalánál ülők egyetértettek abban, hogy jól felkészült, megfelelő felelősségi és hatáskörrel felruházott beszerzési szervezetek jelentős mértékű pozitív hatást gyakorolhatnának közpénzeink költésére. Beszélgettünk arról is, hogy a közbeszerzést nem önálló tudománynak, hanem a beszerzési szakma egy nagyon fontos részének tekintjük, melynek munkafolyamatát a beszerzés korszerű módszereire kellene építeni.

Az elmúlt másfél évtizedben a közbeszerzési szférában a beszerzés stratégiai hozzáadott értéke – az erős jogi hatás és a gyakran torzult jogalkalmazás következményeként – nem érvényesült kellőképpen. Ez nem hatékony és nem fenntartható! 2011-ben írt véleményem szerint a beszerzésszakmai és a piaci ismeretek hiánya, a szervezetek tervezési, szervezési és szabályozási hiányosságai, a gyenge informatikai háttértámogatás, a korrupció és a rengetegféle esetenként méltányolható, általában elutasítandó egyéni, szervezeti és egyéb érdekek gátolták leginkább a költséghatékony közbeszerzési gyakorlat kiépülését.

Arra számítok, hogy részben a nemzetközi trendekhez való alkalmazkodás, részben a hosszútávon tarthatatlan gazdaságpolitikai és társadalmi folyamatok érezhető hatásai miatt, a fenntarthatóság a következő években a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kap majd. Felfogásom szerint az a fenntartható, ami kis változtatásokkal hosszú távon működőképes és működése során a jelen és azzal egyidejűleg a jövő generációk érdekeit szolgálja. Erre a (köz)beszerzésben dolgozónak is figyelemmel kell lennie.

Professzionális közbeszerzést! Fogalmaztuk meg egy 2010 nyarán tartott MLBKT Beszerzési Vezetők Klubja által szervezett rendezvényen. Professzionális közbeszerzést! írtuk a www.kozbeszsuli.blog.hu címen létrehozott közbeszerzési kultúra fejlesztését célul kitűző tavaly ősszel életre keltett blogunkra is.

A professzionális közbeszerzéstől Magyarország ma nagyon messze van, de annak kialakítása nem reménytelen. Ha úgy vesszük szerencsések vagyunk, mert ezen a területen kevés dolgot kellene a nulláról kitalálni. Meg kellene vizsgálni a versenyszférában már ismert és bizonyított-a piaci törvényszerűségekre tekintettel lévő- megoldásokat, majd azok Európai Uniós közbeszerzési irányelvekkel és reális nemzeti érdekeinkkel történő összhangba hozása után meg kellene tanítani a közbeszerzésben dolgozókat az alkalmazásukra. Ez a legkézenfekvőbb, legolcsóbb és leggyorsabb megoldás! A saving százmilliárdos!

Ha kíváncsi arra, hogy hogyan takaríthatunk meg évi százmilliárdot kövesse cikksorozatunkat a beszerzes.hu-nvagy a blogon és jöjjön el rendezvényeinkre.

Horváth Ferenc
Az Év Beszerzési Menedzsere 2008