Folytatódik a válság 2012-ben? – Autóipari kitekintés, ahogy én látom (Bihari Renáta – Beszerzési vezető, SEWS CE)

Nemcsak folytatódik a válság, hanem egyenesen az autóipar legnehezebb évének jósolják a 2012-es esztendőt.

„Gazdasági szakemberek, például a Morgen Stanley elemzői jövőre 10 százalékos visszaesést jósolnak az európai eladásokban” – olvasható az Autómenedzser honlapján.

 

 

 

Az idei költségvetés összeállítása, az eladási adatok becslése és előrejelzése mindig is kihívást jelentett az iparági szereplők körében, ám ebben az évben még nagyobb fejtörést okoz a tervezés. A 2008-ban elinduló válsághullám hatására számos projektet (új autómodellt) akár két vagy hároméves késleltetéssel vezettek be a piacokra.  A roncsautó prémium (Scrapping Scheme) program bevezetése is egy gazdasági körülményeket enyhítő intézkedésként látott napvilágot, de az eladási adatok gyors hanyatlását csak részben sikerült stabilizálnia. Tömeges méreteket öltött a kikötővárosokban és forgalmi csomópontokban „beragadt”, eladásra szánt autók száma. Világszerte megindult egy erőteljes racionalizálási és költségcsökkentési hadjárat – termelési és szervezeti szinten is -, aminek eredményeképpen nemcsak gyárbezárásoknak, hanem különféle akvizícióknak is tanúi lehettünk az elmúlt években.

A kereslet csökkenését azonban kevésbé érezték meg Európában az alacsony fogyasztású, átlagos árfekvésű modelleket gyártó cégek, mint pl. VW AG csoport és viszonylag sikeresen vették az akadályokat a válság ideje alatt. Mindehhez természetesen hozzájárul az is, hogy az autóipar világában is a „vevő a király” elve diktál. A beszállítói termelői réteget sokkal rosszabbul érintette a válság, mint a gyártókat, hiszen kiszolgáltatott helyzetbe és választás elé kerültek: vagy fenntartják a meglévő üzleteket az árak csökkentése mellett, új üzletszerzés reményében fejlesztésekbe kezdenek, teljeskörű racionalizálás mellett újragondolják a vállalati stratégiát, termékportfóliót, tehát kísérletet tesznek a túlélésre vagy kilépnek a piacról.

Az új fejlesztési trendek, innovációk ugyanis egyre nagyobb versenyre kényszerítik a piaci szereplőket, és ez már a 2011-es évben is nagyban érződött. Az alternatív technológiák és üzemanyagok keresése (hagyományos emissziók csökkentése céljából), e-car, green-car projektek, üzemanyag takarékos hibridek és elektromos autó gyártásának igénye, energia tárolórendszerek és autóelektronikai modulok fejlesztése is szerepel a palettán. De idesorolhatnánk a több alkatrészt kiváltó alternatív autóelektronika megoldásokat, a miniatürizálást, termék súlycsökkentést valamint a környezetvédelmi és szigorúbb EU-s előírások betartását is. Ezzel lépést kell tartani az autóiparban működőknek, máskülönben nem tudják felvenni a versenyt és igen rövid idő leforgása alatt a feledés homályába vesznek.

Úgy gondolom, hogy 2012-ben is a kisfogyasztású és közép árkategóriás autók gyártása lesz a fő irányvonal, ám stagnálni fog az értékesítés 2011-hez képest, annak ellenére, hogy vannak optimista szereplők is, akik növekedést prognosztizálnak (VW, Suzuki). A magasabb árfekvésű autók eladását illetően pedig nem gondolom, hogy változna a piac, mert akinek lehetősége volt a válság előtt vagy alatt is egy magasabb árkategóriájú autó vásárlása (pl. BMW), az ezután is rendelkezik ezzel a privilégiummal.

Végül megemlíteném, hogy továbbra is hódítani fog a “global platformok” fejlesztése, annak érdekében, hogy minél több piacon lehessen egy az egyben ugyanazt (vagy nagyon hasonló) terméket értékesíteni. Multinacionális cégek esetében ez minden egyes helyi leányvállalatot nagyban segít (pl. beszerzésben, versenyben), hiszen összevont adatokkal lehet dolgozni mind a beszerzési, mind az eladási stratégia kialakításában.

Bihari Renáta
Beszerzési vezető – SEWS CE

Budapest, 2011. 01.20.

Hirdetés