Az elektromos autók elterjesztése érdekében programot dolgoz ki az NGM

Adókedvezményekkel és támogatással erősítené a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az elektromos autók elterjedését Magyarországon; a Jedlik Ányosról elnevezett intézkedéscsomagon már dolgoznak a minisztériumban.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter múlthét csütörtökön tartott budapesti sajtótájékoztatón közölte, hogy uniós forrásokból támogatnak majd  minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról. A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd. Erről tárgyalni kell a helyi önkormányzatokkal, hiszen ezen típusú adó nagy része a települések büdzséjét növeli – tette hozzá.

A tervek között ismertette, hogy környezetkímélő gépkocsikkal a buszsávokban is lehessen közlekedni, esetleg ingyen lehessen azokkal parkolni. A Jedlik-program része lenne ismertetése szerint az is, hogy aki 15 évnél idősebb autóját cseréli le elektromosra, az bónuszt kapna, amellyel más környezetbarát termékeket is vásárolhatna kedvezményesen. Ez Nyugat-Európában bevett szokás – tette hozzá.

Arra törekszenek, hogy a közbeszerzési kiírások egy részénél részesítsék előnyben az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta ilyeneket szerezzen be. Azt is a célok közé sorolta, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik.

Végül azt javasolja a tárca, hogy a rendelkezésére álló szén-dioxid-kvótákat az elektromos autók elterjesztését elősegítő programokra váltsa be az ország.

Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el. A miniszter megemlítette, hogy Nagy-Britanniában is olyan programok futnak, amelyek jelentős mértékben támogatják az otthoni töltés általánossá válását. A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki és elektromos autóra jelentett be szabadalmat. "Más kérdés, hogy aztán a gyártásban már nem jeleskedtünk" – tette hozzá, de emlékeztetett arra, hogy a kiindulópontnál "ott voltunk".

Adókedvezményekkel is ösztönözték ezt a közlekedési formát, az elektromos autók vásárlásakor nem kell regisztrációs adót fizetni, a hibrid autóké pedig 76 ezer forint – mondta.

Hangsúlyozta: azért is szükséges a környezetbarát gépjárművek használatát népszerűsíteni, hogy Magyarországi gyakorlat is illeszkedjen az Európai Unió terveihez. Az EU ugyanis azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig 4 millió elektromos autó közlekedjen az útjain.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szeretné elérni, hogy 2020-ig körülbelül 68 ezer töltőállomás is létrejöjjön. "Biztos vagyok benne, hogy a programhoz megfelelő mennyiségű áram is rendelkezésre áll" – szögezte le Varga Mihály. Hozzátette: arra törekszenek, hogy minél több magyar vagy Magyarországon működő külföldi cég kapcsolódjon be az autók és a töltők fejlesztésébe, gyártásába.

Tarnóy Péter, az Elektromotive Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a villanyautók elterjedéséhez nélkülözhetetlen a biztonságos, kiterjedt töltőhálózat. Hozzátette ugyanakkor, hogy sok villámtöltőre van szükség, amelyek percek alatt feltöltenek egy autót, nem olyanokra, amelyek használatánál 6-8 órát kell várakozni. Írországban 30 mérföldenként lehet találni villámtöltőt, Észtországban 200 ilyent szereltek be – mondta. Kiemelte azt is, hogy Nyugat-Európában 80-90 százalékban otthon töltenek az autósok olcsó éjjeli árammal, felszívva a fölösleges áramtermelést. 

A közeljövőben elsősorban az autópályák mentén, Tatabányánál, Bábolnánál, Gyöngyösnél, Miskolcnál állítanának fel töltőállomást, továbbá Kecskemétnél, Szolnoknál, Szegednél, Budaörsön, Siófokon, Balatonfüreden, Pécsett, Debrecenben, Győrött, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Balatonmáriafürdőn és természetesen Budapesten, ahol az I. és XI. kerület a kiválasztott. Ebben a munkában a Nissan és az E.ON van a programgazdák segítségére.

(MTI – mti.hu, 2013.03.13.)

Hirdetés