Mitől lesz elégedett a Vevő? A beszállítóértékelés 3 kulcstényezője

A következő 4 részes sorozatban néhány szempontot mutatok, melyek alapján egy Vevő a beszállító mellett dönthet.

1. rész

Mitől lesz elégedett a Vevő? Ezt a kérdést beszállítók ezrei próbálják megfejteni nap mint nap.

Kezdjük a szerintem mindenki számára egyértelműnek tűnő 3 legfontosabb tényezővel, amivel egy beszállító elérheti, hogy újabb megrendelést kapjon, illetve amit minden beszerző és cégvezető figyelembe vesz a beszerzési döntéseikben.

 

 

1. Legjobb ár-érték arány

A ”mennyit enged a feléből” szemléletnek lassan úgy tűnik, kezd vége lenni. Egyre több cégnél ébrednek rá, hogy sokszor a legolcsóbb a legdrágább. Bizonyos cégek akár odáig is elmennek, hogy a legolcsóbb ajánlatot nem is veszik figyelembe.

Bár első hallásra egyszerűnek tűnik a dolog, valójában nagyon nehéz egy termékről, szolgáltatásról, pedig még inkább, megállapítani, hogy azonos minőségűek-e. Termékek, eszközök esetén kicsit könnyebb a dolog, hiszen többnyire a termékleírások tartalmazzák azokat a műszaki paramétereket, amik alapján összehasonlíthatóak. Ha a márkahűségtől, mint lehetőségtől eltekintünk, viszonylag könnyű lehetne eldönteni, hogy két azonos paraméterekkel rendelkező fúró közül melyiket vegyük meg. (Mondom, attól most tekintsünk el, hogy egyes emberek vérre menő vitákat képesek folytatni arról, hogy a H-betűvel kezdődő jobb-e vagy a B esetleg az M betűs márka a jobb választás!)

De mit tegyünk például egy szolgáltatás esetén, ahol nyugodtan mondhatjuk, hogy ahány ház, annyi szokás? Nincs mese, itt a vevőnek is keményen dolgoznia kell a beszerzési folyamat során! Ha nem tudjuk pontosan, mit akarunk, és azt nem foglaljuk össze egy nagyon részletes, mérhető elemeket is tartalmazó feladatleírásban, elözönlenek minket az alig-alig összehasonlítható árajánlatok. Ezek után pedig beszerző legyen a talpán, aki megmondja melyik ér többet.

2. Szállítási határidő

A világon mindenütt megfigyelhető az a trend, hogy a folyamatok végrehajtási ideje csökken. A technológia fejlődésével a szállítási és adminisztrációs határidők általában csökkennek. (Bár vannak olyan egyéb, nem természetes folyamatok, amik ez ellen hatnak, lásd EKÁER mizéria, de ezektől most kicsit tekintsünk el.)

Ma már szinte az elfogadhatatlan kategória, ha egy termékre 1-2 hétnél többet kell várni a szállító miatt. Sőt, tovább megyek, főleg az autóipari és egyéb multinacionális cégeknél a néhány órás szállítási határidő elvárások sem ritkák.

Komoly versenyelőnyre tehet szert az a beszállító, amelyik egy kulcsterméket közel azonos áron, de lényegesen gyorsabban szállít le.

3. Fizetési határidő

Ha mind az ár-érték arány, mind pedig a szállítási határidő megfelelő, általában a következő szempont mindig a fizetési határidő. A jegybanki alapkamat folyamatos csökkenésével a banki betétkamatok szinte elolvadtak, így az „amíg nálam a pénz legalább nekem kamatozik” szemlélet szinte értelmét vesztette. Ettől függetlenül a cég cash flowjának szempontjából, még mindig van jelentősége annak, hogy mikorra kell a megrendelt, leszállított árut kifizetni.

Azt, hogy egy cég beszerzési politikájában milyen fizetési határidők az elfogadottak, érdemes előre letisztázni. Az elvárások és a lehetőségek általában iparágfüggőek is. Vannak olyan beszállítók (pl: egyedi célszerszámok gyártói), akik előleg, vagy előreutalás nélkül el sem kezdik gyártani a terméket, nyilván a termék speciális adottságai miatt. Más területeken viszont az alvállalkozók kifizetését akár 1-2 hónappal is szeretnék eltolni a vevők.

A következő részben egy kevésbé számszerűsíthető, de annál nagyobb hatással bíró szempontról lesz szó, ami meghatározza a beszállító esélyét a további szállításra.

 

2. részhez kattintson ide!

 

Németh Eszter

Beszerzésfejlesztési tanácsadó

 

Hirdetés