Dominek Ákos: „szívügyem a magyar beszállítók fejlesztése”

Dominek Ákos, a GDF SUEZ Energy Hungary Holding Zrt. központi beszerzési igazgatója 2016-ban elnyerte az MLBKT Év Beszerzési Menedzsere címet. A beszerzés.hu kitüntetés kapcsán kérdezte a szakembert karrierjéről.

Dominek Ákos, a 2016-os Év Beszerzési Menedzsere
Dominek Ákos, a 2016-os Év Beszerzési Menedzsere

– Hogyan kerültél kapcsolatba a beszerzési szakmával?

– Logisztikai, termelési, minőségbiztosítási előélet után az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft.-nél egy nemzetközi beszállítókutatási projekt során kerültem először kapcsolatba a beszerzéssel. Majd ezen projekt után a komplett beszerzés folyamatát (forward- és global sourcing, döntési grémiumok) sajátítottam el az AUDI AG-ban Németországban azzal a küldetéssel, hogy felépítsünk egy beszerzési csapatot Magyarországon, amely a jövőben a VW konszern számára is végez beszerzést. Következő állomás az ausztriai AVL GmbH stratégiai beszerzési osztálya volt, ahol konkrét projektmunka várt rám: az akkori beszerzési volumen meghatározó részének kelet-európai allokációja a nyugat-európai beszállítóktól.
Ezekkel a tapasztalatokkal kerültem a Valeo Auto-Electric Magyaroszág Kft. veszprémi gyárához, ahol teljes széria- és projektbeszerzés irányítása volt a feladatom. Az éves ártárgyalások lebonyolításától a projektfázisban való profitnövelő akciókon át a teljes csarnokbővítés beszerzése várt rám. Valeo Auto Electric Magyarország Kft.-nél először használtam az általam Grácban, a klaszetrek „őshazájában“ megismert klaszterbeszerzést a gáz és villamosenergia-beszerzés területén. Feladatom volt még egy vertikális szervezet mátrixba történő reorganizációja.

– 15 évet töltötték az autóiparban, amikor váltottál.

– Igen, ekkor kerültem a GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt. beszerzési igazgatói pozíciójába. Többek között gázerőmű, gázhálózat és CNG kutak felépítése, működtetése és az ehhez kapcsolódó IT-infrastruktúra beszerzése volt a feladatom a támogató funkciók, a marketing, a kommunikáció és az ügyfélközpont igényeinek támogatása mellett. A GDF SUEZ Energia Holding Hungary Zrt.-nél az autóiparban megtanult folyamat- és projektszemléletet nagyon jól tudtam használni, sőt éppen ennek a szemléletnek a „bevezetése“ volt az egyik feladatom. Létrehoztunk folyamatokat, szabályzatokat, munkautasításokat. A GDF SUEZ csoport 2013-ban kezdte meg a vertikális organizációról a commodity/category (mátrix) menedzsmentbe való transzformációját, melyben meghatározó szerepet kaptam a Valeo-s tapasztalataim révén. A GDF SUEZ csoporton belül a világon elsőként dolgoztam ki és vezettem be a Beszállítói Elégedettségi Kérdőívet, melyet csoport szintű implementálás követett. A magyar energetikai beszerzési piacon elsőként az Engie csoportnál használtunk ki az EU-s piacnyitás adta lehetőségeket postai és ügyfélszolgálati tendereken. A hazai energetikai iparágban elsőként – és egyedüliként jelenleg – léptük meg az gázhálózat ügyfélszolgálat outsourcingját.

– Mi a küldetésed beszerzőként?

– Fontos szívügyem, hogy minél több magyar beszállítót sikerüljön az OEM-ekhez, TIER1-es rendszerbeszállítókhoz bekapcsolni, fejleszteni; csak így lehet a magyar beszállítói hálózat megítélését folyamatosan javítani. Ez egy nagy kihívás, hiszen a beszállítóknak nagyon magas elvárásoknak kell folyamatosan és maradéktalanul eleget tenni! A praxisomban olyan sikeres beszállítókkal tudtam együtt dolgozni ezen a téren, mint a szekszárdi JAKO, az apci Csabacast, a nagykanizsai SiromaPlast vagy a székesfehérvári VIDEOTON Elektronika.

– Milyen kihívások előtt állsz most?

Jelenleg a nemzeti energetikai stratégia folyamatának kihívásaival állunk szemben a cégnél, s ebben a változó és bizonytalan környezetben kell a maximumot elérni a kollégákkal. A beszerzés mind és mind jobban előtérbe kerül a cégek stratégiájában, egyre több helyen ismerik fel mekkora jelentősége van, ha nem „vásárolunk”, hanem beszerzünk, és ennek milyen direkt pozitív eredménye van. Ezt örömmel tapasztalom. Szeretném a tudásomat illetve tapasztalatomat fiatal, érdeklődő, nyitott szemléletű kollégáknak és leendő kollégáknak átadni.

Hirdetés