A rossz ülés rejtett kockázatai

„Stressztünet. Azért fáj a derekad/fejed/gyomrod, mert beszerzőként túl nagy teher és felelősség van a válladon.” Találkoztál már ezzel az érveléssel? Nem biztos, hogy helyes az elgondolás! Ha napi 8-10-12 órát tárgyaláson, autóban vagy számítógép előtt ülsz, könnyen lehet, hogy a testrészeid nem a stressz miatt kiálltanak segítségért.

Tudtad, hogy a gerinced egészségén túl az ülőmunka másban is kárt tehet?

A napi 8-10 órában, huzamosan végzett ülőmunka hatással lehet a mozgásszervi panaszokra, az agyvérzés kialakulására, a szívinfarktus kockázatára, a szívnagyobbodásra és még a vesebetegségekre, sőt az emésztésre is!

Jelzés a szakértőktől

A veszélyekre a Semmelweis Egyetem ETK Fizioterápiai Tanszékének oktatói és egy belgyógyász is figyelmeztet. Dr. Darabosné Tim Irma, Dr. Feszthammer Arturné és Dr. Tóthné Steinhausz Viktória gyógytornászok véleménye szerint a legnagyobb gond az, hogy a dolgozók többsége nincs is tisztában azzal, milyen veszélyeknek teszi ki magát, amikor irodai munkát végez.

A másik probléma az, hogy a legtöbb rejtett kockázat valóban megbújik az olyan általánosnak vélt, szinte “elfogadott, megtűrt” tünetek mögött, mint a derékfájás, a nyakfájás. Pedig egyik sem normális, és nem is szabadna napi szinten vagy visszatérően, időszakosan jelentkezniük.

A fájdalom a test figyelmeztető jelzése!

Testi tüneteink figyelmeztetnek bennünket arra, hogy helytelenül ülünk. Igen ám, de itt a harmadik probléma: sokan közülünk nem tudják, milyen a helyes ülés, így nem is gondolhatnak arra, hogyan lehetne jobban, vagy jól ülni. Tudtad például, hogy a gerincet legjobban terhelő testhelyzet az állást, a fekvést, de még a törökülést és a guggolást is messze megelőzve maga az ülés? Ha az állást tekintjük 100% terhelésnek, akkor a fekvés 25% terhelést jelent, a kihúzott háttal történő ülés azonban már 140%-ot, a görnyedt, helytelen ülés pedig 275%-ot!

Érthető, hogy ezt a testünk nem viseli el huzamosan, és csak idő kérdése, hogy mikor jelentkeznek az első, olyan tünetek, amik ezzel kapcsolatosak. És nem is gondolnánk, milyen sok dolog van összefüggésben a helytelen üléssel.

Milyen jelekre figyeljek?

Lássuk hát a további, rejtett kockázatokat! Ha ezek valamelyikét tapasztalod, könnyen lehet, hogy azért jelentkeznek, mert hagyományos széken, helytelenül ülsz.

Érrendszeri károsodás és szövődményei

Nem is gondolnád, de a mozgásszegény életmód, ezen belül pedig a passzív ülés 26 százalékkal növeli a metabolikus szindróma esélyét. Dr. Werling Klára belgyógyász szerint a szindróma jellegzetességei a magas vércukor- és koleszterinszint, a magas vérnyomás, és az ezekből fakadó további szövődmények, mint például a súlyosabb szív- és érrendszeri betegségek.

Mindez növeli az agyvérzés, a szívinfarktus és a szívnagyobbodás kockázatát is. A doktornő kiemelte, hogy a metabolikus szindrómában előfordulhat egy májbetegség is (a nem alkohol eredetű zsírmáj), amelyből májzsugor, májrák is kialakulhat. E betegség során olyan anyagok is felszabadulhatnak, amik tovább növelik a kardiovaszkuláris kockázatokat, így végső soron további egészségkárosodást okoznak. A metabolikus szindróma során a szervezet termel ugyan inzulint, de ezt a sejtek nem megfelelően veszik észre, ezért túltermelés keletkezik. Dr. Werling Klára hangsúlyozza: tudományosan kimutatták, hogy a mozgás a sejtek ezen érzéketlenségét csökkenti.

Emésztési gondok

Nem elsősorban a test helyzetéből adódóan jelentkeznek emésztési problémák, hanem főleg a test mozdulatlansága miatt. A passzív ülés beleinket, valamint az azokban zajló normális perisztaltikus mozgásokat is megakaszthatja. Ez haspuffadáshoz, valamint a bélrendszer renyhe működéséhez vezethet, ami statisztikai adatok alapján növeli az emésztőrendszerben jelentkező daganatos megbetegedések kockázatát is. E kockázatok csökkentésére az ülőmunka tekintetében kizárólag az aktív ülést garantáló irodai székek alkalmasak.

Visszeres kockázatok

Ülőmunka közben gyakori jelenség a végtagok, a lábak dagadása, ami egyszerre lehet a szívelégtelenség és a visszér tünete is. Ülésnél a lábakban található erek – ha nem mozognak – kitágulnak, mely a vér pangását eredményezi, ami csökkenti a keringés hatékonyságát. Ezen a tüneten is csak az aktív ülés vagy mozgás tud segíteni.

Mit tehetek mindezek ellen?

Korábban az volt a szakemberek tanácsa, hogy óránként fel kell állni és át kell mozgatni testünket, ám ezt senki sem tartja be, hiszen belefeledkezhetünk a monoton munkavégzésbe. Éppen ezért a kutatók figyelme magának az ülés folyamatának az egészségessé tétele felé fordult.

Ennek egyik eredménye a SpinaliS rendszer, mely európai, szlovák szabadalom, és egészen speciális lehetőségeket kínál amellett, hogy teljes egészében megőrzi az ülés kényelmi faktorát.

Ide kattintva megismerkedhetsz 7 olyan  dologgal, amellyel egészségesebbé tehető az ülőmunka.

Egyrészt kialakításának köszönhetően ténylegesen garantálja az aktív ülést, másrészt ösztönöz is minket arra, hogy mozogjunk benne. Ez nem jelenti az alátámasztás hiányát, de tény, hogy nem is tudunk benne elernyedni, így nem csak mozgásban tart, de erősíti is a törzsizomzatot, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egészségesen üljünk. A folyamatos mozgás miatt az érrendszert is felpezsdíti, javul a keringés hatékonysága, valamint ugyanezért jótékony az emésztésre is.

Szponzorált tartalom

Hirdetés