Miért veszünk és használunk rossz székeket?

Senki sem vesz és használ direkt rossz irodai széket – legalább is annyiszor biztos nem, ahányszor ez megtörténik. Hogy mégis így alakul, abban néhány nagyon emberi tulajdonság a ludas. Ha ezeket megismerjük, talán képesek leszünk jobb döntéseket hozni. Partnerünk cikke ebben segít. (Szponzorált tartalom)

Azt gondolhatnánk, ha valaki már számtalanszor megjárta az olcsóbb székekkel, egy idő után belátja, hogy az 1-2 évig működő megoldások nem érik meg sem a pénzt, sem a rá fordított időt, de főleg nem az egészségkárosodást, amit okoznak. A valóság azonban egészen más, és mélyen gyökerezik az emberi természetben.

A döntéshozatal buktatói

Az ár mindenek fölött

Ez persze igaz is, és nem kezdhetek cikket a kérdésről úgy, hogy nem veszem figyelembe a napi tapasztalatokat: a vásárlók többségének “szűk keresztmetszete” leginkább a tárcájának a tartalma. Az egészséges szék drágábbnak tűnik (persze valójában nem az, csak más típusú, tudatosabb befektetés). Nagyobb összegetek pedig nehezebben adunk ki, bármiről legyen is szó. Nem hosszú távú megtérülésben gondolkodunk, hanem rövid távú költségekben. Utóbbiakat pedig igyekszünk lefaragni.

A tájékozódás és a tudatosság hiány

Sokszor a vásárló nem is tudja, hogy egyrészt a drágább szék mivel tud többet, másrészt nem ismeri az ülés egészségügyi kockázatait. Átfogalmazva az előző mondatot: a székvásárló megelégszik azzal, amit egész addigi életében a székekkel kapcsolatban tapasztalt, elvárásai pedig nem emelkednek, mert nem tudja, hogy lehet sokkal jobb is az ülőmunka.

Önigazolási kényszer

A pszichológiában az önigazolásnak számos fajtáját ismerik, és valójában mindannyian gyakoroljuk is mindegyiket, naponta többször is. Ezek tulajdonképpen olyan apró hazugságok, melyek segítenek fenntartani egészséges önképünket és önbizalmunkat.

Furcsának tűnhet, de egy olcsó szék vásárlásán keresztül is be lehet mutatni ezt az önigazoló folyamatot. Amikor a sokadik 30-40.000 forintos, olcsó széket vesszük életünk során, már tudjuk, hogy 2-3 éven belül tönkre fog menni, de már 1-2 év után nyikoroghat, bizonyos funkciói nem fognak működni, élettartama végére pedig gyakorlatilag használhatatlanná válik, de addig fogunk ülni rajta, amíg csak lehetséges. Miért?

Egyrészt mert azt a széket mi magunk vettük, ilyen módon pedig hajlamosak vagyunk ragaszkodni a döntéseinkhez. Kutatásokkal igazolták, hogy az emberek többsége a márkahűségét abban az esetben is fenntartja, ha az adott termék már nem elégíti ki az igényeit. Ilyenek vagyunk, védjük a döntéseinket. Van azonban emellett más is…

Önbecsapás

A másik alapvető mentális folyamat, mellyel fenntartjuk saját magunkról alkotott pozitív képünket, saját magunk becsapása. Dan Ariely kutatásai azt is bebizonyították, hogy akár másoknak, akár magunknak füllentünk, minél távolabb esik a kis hazugság valós következménye tőlünk, annál könnyebben tesszük meg. Vagyis: “ha távol van a következmény, könnyebben füllentünk”

A rossz szék megvásárlása esetén a legnegatívabb következmény (melynek figyelmen kívül hagyásával becsapjuk magunkat) az egészségünket, a gerincünket érintő hosszú távú káros terhelés. Ez viszont szó szerint csak évtizedes távlatokban jelentkezik, vagyis olyan sokára kell majd csak szembesülnünk a kínzó derékfájással, a porckopással, netán a gerincsérvvel, hogy könnyű szerrel ignoráljuk a nyilvánvaló következményeket.

Pedig az említett következmény valóban nyilvánvaló és szinte elkerülhetetlen. Ma már népbetegségnek számít a passzív ülésből származó derékfájdalom és minden ezzel járó rejtett kockázat. Ne reménykedjünk benne, hogy minket elkerül, hiszen napról napra egyre többet ülünk.

Ahogy a “márkadöntéseinkhez” is hajlamosak vagyunk ragaszkodni, ugyanúgy védjük önbecsapásainkat is, sőt a tények elferdítéséből akár még “igazat is kovácsolhatunk”. Ha a kifogott halat nem látta senki, és 2 kiló helyett 4 kilósnak meséljük minden barátunknak, egy idő után mi is elhisszük, hogy 4 kilós volt. Ugyanígy az olcsó szék távoli jövőben rejtező súlyos következményeit is könnyű szerrel ignoráljuk, sőt tagadjuk is.

Kényelem és lustaság

A jó döntések mögött alaposabb tervezés és átgondoltabb stratégia áll, bármiről is legyen szó az életünkben. Jó döntéseket hozhatunk persze ösztönösen is, ám az egészségünk megóvása tipikusan olyan terület, mely összetett, és nehéz ösztönösen jól cselekedni. Ez igaz a táplálkozásra, a sportra, és igaz az ülőmunkára is.

Még akkor is, ha igazán tudatos vásárlók vagyunk és a fenti sorokkal is tökéletesen tisztában vagyunk a jó szék befektetésével és megtérülésével kapcsolatban, sokszor a döntés pillanatában “takarékosan” járunk el, és csak a minimális szempontokat mérlegeljük. “Vannak fontosabb dolgok is az életemben, amiken törhetem a fejem” – gondolja az agy tudat alatt, majd kiválasztjuk a legkedvezőbbnek tűnő széket, mely az adott pillanatban egyszerű megoldást jelent a problémánkra (mely csupán annyi: le kell ülnöm valamire). Egyszerű(nek tűnő problémára) az agy egyszerű választ keres, és máris felállítottuk magunknak a tökéletes csapdát.

Richard Fenyman amerikai fizikus és polihisztor mondta egyszer egy diplomaosztón tartott beszédében: “Az első alapelv az, hogy nem szabad becsapni önmagunkat – ráadásul mindig önmagunkat a legkönnyebb becsapni, úgyhogy legyünk nagyon óvatosak!”

Csoda, hogy sokan vesznek rossz székeket?

Nem, egyáltalán nem, a fentiek ismeretében pedig különösen becsülendő a megfontolt és tudatos vásárló. A mi célunk pontosan az, hogy a folyamat leírásával és feltárásával megmutassuk azokat a pontokat, ahol az egészséged megóvásához hozzásegítő szék beszerzése megakadhat. Mint ahogy a hercegnek is le kell küzdenie a királylány felé vezető út akadályait, ugyanúgy nekünk is tudatosítanunk kell magunkban, hogy miért van szükségünk minőségi forgószékre, az milyen közép- és hosszútávú előnyökkel fog járni, és hogyan leszünk majd saját magunk ellenségei, ha a beszerzés pillanatához jutunk.

Ha úgy érzed, ideje végre egy jó széket venned, várunk egy beszélgetésre bemutatótermünkben. Ha már tudod, milyen típusú székre vágysz, igényeld ingyenesen saját irodádba vagy otthonodba, hogy kipróbálhasd!

Hirdetés