A gépjárműflotta építésébe, gazdaságos fenntartásába sokszor keverednek emocionális szempontok, ám beszerzési vagy akár értékesítési döntéseinket megalapozhatjuk, támogathatjuk objektív tényezők mentén. Partnerünk, a Prizma Csoport összeállította számunkra a gépjárműflottákhoz kapcsolódó legfontosabb alapelveket.
- A flotta tervezés igazodjon a céged stratégiai céljaihoz! – Akár, növekvő pályán mozog egy vállalkozás, akár stagnál, a flotta tervezésnél ezeket a célokat mindig figyelembe kell venni! Szezonális a működés vagy egyenletes? Ezek a kérdések meg kell határozzák a döntéseket, mert a sokszor a drágának tűnő rövid távú bérlet az olcsóbb megoldás, ráadásul azonnal elérhető, nem kell hónapokat várni a szállításra!
- Ápold a márkádat! – átvitt és tényleges értelemben. A közutakon felbukkanó gépjárművek kiváló reklámhordozók, ugyanakkor nemcsak a járműveken lévő reklámfólia, de „hordozójának” állapota, kora, tisztasága, színe és persze márkája is üzenetet közvetít.
- Válassz magadhoz illő autómárkát! – A kiválasztott gépjármű márkaértéke, piaci pozicionálása igazodjon saját piacodhoz! Egyszerű példával élve, ha a cég maga luxust közvetít, mint márkaérték, akkor vegyen luxusautókat, ha pedig a hatékonyság és a fenntarthatóság az üzenet, válasszon jó minőségű, középkategóriás eszközöket.
- Ne dönts csak az eladási ár alapján! – A gépjárműflotta tervezése – mint minden beruházás – teljes életciklus elemzést kíván. A beszerzési áron túl tervezni kell a fenntartás – például a szervízek, az üzemanyag fogyasztás – költségeit és ami a legbonyolultabb, az exit időpontját és várható értékét. Az egyes márkák esetén eltérő lehet, hogy hány éves korban, milyen futásteljesítménnyel lehet a legoptimálisabban értékesíteni a használt flottát.
- A gépjármű eszköz és juttatás is egyben! – A gépjármű nyilvánvalóan fontos munkaeszköz, ugyanakkor fontos juttatás is a munkavállalók felé. Itt nem elsősorban a magánhasználatra gondolunk, hanem arra, hogy a bizonyos felszereltségi szintet érdemes tartani annak érdekében, hogy a sofőrök a járművet minimum praktikusnak és szerethetőnek tartsák!
- Menedzseld a flottádat! – Különböző gépjárműveink állapotát, futásteljesítményét folyamatosan nyomon kell követni. Ha például két munkatárs azonos típusú gépkocsit használ a munkába járáshoz, de egyikük naponta 10, a másikuk 50 km-t autózik, adott idő után érdemes cserét eszközölni, mert sem a túl-, sem az alulfutás nem tesz jót a flottánk értékének.
- Használat szabályok mentén – A gépjármű flotta kezelése mindig szabályozott módon történjen! A felhasználók számára egyértelmű feltételeket kell meghatározni, például a magánhasználat vagy a GPS nyomkövetés vonatkozásában. Használat közben nagyon nehéz szigorítani a szabályokat, juttatásokat megvonni. A gépjárműcsere ideális időpont erre.
- Ügyelj a forrásaidra! – ha vállalkozásod növekvő pályán mozog, nem biztos, hogy az önerőből történő flotta megújítás, bővítés a legjobb út. A növekedés forgó- és állóeszköz igénye magas, a flotta finanszírozás pedig az egyik legegyszerűbb és bevett módja a külső források bevonásának! Ami első pillantásra drága megoldásnak tűnik, lehet, hogy szükséges pénzforrásokat hagy szabadon, amelyeket a fejlődésedhez használhatsz!
- A márkahűség ideje lejárt! – felejtsük el a jól bevált sztereotípiákat, nem biztos, hogy mindig a „nagy” márkák közül kell választani. A feltörekvő ázsiai ipar nagyon korszerű megoldásokat kínál és „kezüket-lábukat” törik egy jó flotta-üzletért. Mindig legyünk körültekintőek, mi az optimális számunkra.
- Vegyél igénybe szakértői segítséget! – Nagyon speciális tudást igényel a gépjárműflotta szakszerű kialakítása és fenntartása, érdemes áldozni és akár tanácsadót igénybe venni, aki a gyártóktól és finanszírozóktól (!) független véleményével tud segíteni a helyes döntésben!