Első alkalommal vett részt a Beszerzői Báron kiállítóként a HeroBot Kft., amely üzleti folyamatok szoftveres robotizációjával foglalkozik. A technológiáról, tevékenységükről és a beszélgetésekből leszűrt tapasztalatairól kérdeztük Krizsán Olivért, a vállalat ügyvezetőjét.

Krizsán Olivér, a HeroBot Kft. ügyvezetője

Kezdjük az alapoknál. Mik azok a szoftverrobotok?

A szoftverrobotok olyan programok, melyek a számítógépes rendszerekben végrehajtott manuális, ismétlődő feladatokat képesek kivitelezni az emberek helyett, vagy akár velük együttműködésben.

Milyen feladatok végrehajtására képesek egyáltalán ma a robotok?

A robotok tulajdonképpen bármilyen feladatot megcsinálnak, amihez rendelkezésre állnak a végrehajtáshoz szükséges adatok és szabályok. Manapság a folyamatok túlnyomó részét valamilyen informatikai rendszer támogatja, vagy akár az egész folyamatot számítógépeken hajtjuk végre (a beszerzési igényeket is minimum elektronikus táblázatban, jobb esetben e-Beszerzési rendszerben listázzuk).

Robotokra egészen egyszerű és igen komplex feladatokat is rábízhatunk. Már az nagy segítség lehet valakinek, hogy nem kell kézzel letöltögetnie tucatnyi főkönyvi kivonatot reggelente az SAP-ból, bejövő számlaképeket matchelnie, vagy éppen megrendeléseket kézzel legenerálnia. Szervezeti szinten ugyanakkor egész értékláncokat is támogathatunk robotokkal, például egy bank esetében a hitelek megnyitásától kezdve a monitoringon át a megszüntetéssel bezárólag rengeteg lépés automatizálható.

Mit nyerünk vele? Miért érdemes robotokat bevonni a feladatok végrehajtásába?

Nem túlzás azt mondani, hogy a robotizáció új távlatokat nyit a működés fejlesztésében. Elsőként a legtöbb partnerünk az automatizációval megtakarítható emberi időben látja meg a potenciált, ami egyrészt logikus (emberek feladatait bízzuk robotokra), másrészt ez segíti a projektek pénzügyi validálását is.

Szerintünk sok más izgalmasabb dolog miatt (is) érdemes a működést robotizálni. Ilyen például a működésfolytonosság fenntartása, ami akkor értékelődik fel igazán, amikor váratlanul kiesnek azok a kollégák, akiknek a fejében van a folyamati tudás.

Az a helyzet, hogy az embert sebességben már bőven maguk mögött hagyták a robotok. Ami nekünk órákig tart, az nekik lehet, hogy csak percekig és ebből a gyorsasági előnyből a szervezetnek óriási érték keletkezhet. Gondoljunk bele mennyivel eredményesebben szervezheti egy vállalat a gyártás és logisztikai tevékenységét, ha a vevő megrendelések fél-egy nappal hamarabb kerülnek be az ERP rendszerbe.

Mi szinte minden partnerünknél azt látjuk, hogy a folyamatok komplexek, adminisztrációval terheltek. Nagy élmény tud lenni (akár ügyfélként, akár munkatársként), amikor ezeket a feladatokat végre valaki átveszi tőlünk.

A “felszabadulás” élményét csak tovább fokozhatja, hogy időnket végre az egyéni és vállalati szinten is hasznos feladatokra fordíthatjuk: ápolhatjuk ügyfél- és partnerkapcsolatainkat, fejleszthetjük a működésünket, bővíthetjük tudásunkat.

Több száz számlát kézzel kiállítani embert próbáló feladat, még a monotóniát legjobban viselő kolléga is lehet fáradt, dekoncentrált és érthető módon hibázik olykor. Ugyanakkor a vállalati működés minden területén felértékelődik a pontosság és minőség szerepe. Egyaránt elvárja tőlünk ügyfél, partner, szabályozó hatóság, hogy betartsuk ígéreteinket, minden egyes alkalommal. Az egyre fokozódó elvárásoknak a megfelelő technológia alkalmazása nélkül ma már lehetetlen megfelelni.

Nem elég, hogy a minket érintő elvárások egyre fokozódnak, cserébe még egyre gyakrabban változnak is. Igen nehéz helyzetben találták magukat például a hazai bankok, melyeknek a hitelmoratórium bevezetésekor százezres nagyságrendben kellett az ügyfelek vonatkozó nyilatkozatait berögzíteniük a rendszereikbe. Egyes szereplők a robotok segítségével napokon belül felkészültek a feladatra, ami egyéb informatikai megoldással, vagy többlet munkaerő bevonása mellett képtelenség lett volna. A környezethez való gyors alkalmazkodás képességét felépítő vállalatok megértették, hogy a jövőt kiszámítani nem (mindig) lehet, ezért inkább a változások kezelésére készülnek fel.

A beszerzőknek miben segíthet a folyamatrobotizáció?

A Beszerzői Báron sok beszerzővel, beszerzési vezetővel volt lehetőségünk beszélgetni. Jellemzően nem találkoztak még a folyamatrobotizációs (RPA) technológiával, ugyanakkor sokaknak rögtön be is indult a fantáziája a házon belüli felhasználást illetően.

Nem véletlenül, ugyanis a beszerzési folyamatoknak a végrehajtásába számos ponton beilleszthetőek a robotok. A beszerzési igények és megrendelések feldolgozását, a beszállítók értékelését és kockázatkezelését, törzsadatok karbantartását, a szállítói szerződések monitorozását, különböző alertek generálását stb. bőven robotokra bízhatjuk.

Mindemellett a robotizációval nemcsak kiemelkedő képesség birtokába jut a vállalat, hanem pénzügyileg jól megtérülő automatizációs programot valósíthat meg.

A HeroBot Kft. a folyamatrobotizáció szakértője, az üzleti igény felmérésétől a robotfejlesztésen át egészen a robotüzem felügyeletével bezárólag támogatja partnereit.

Krizsán Olivér
ügyvezető
+36 20 508 6898
oliver.krizsan@herobot.eu

HeroBot
Címlapfotó: HeroBot