Kötelezően klímabarát közbeszerzések április 14-től

Budapest, 2011. március 31., csütörtök (MTI)

A közúti járművek megvásárlására kiírt közbeszerzéseknél és az autóbuszos közszolgáltatók járműbeszerzéseinél április közepétől kötelező az energetikai és környezetvédelmi jellemzők rendszerszerű figyelembe vétele – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A kormány új rendelete a tárca közleménye szerint a környezetkímélő és energiahatékony technológiák elterjedését, a társadalmi tudatosság növekedését, az állami példamutatás erősítését segíti elő.

Az ajánlatkérő többféle módon teljesítheti az energiahatékonysági és környezetvédelmi jellemzők figyelembe vételének kötelezettségét. A közúti járművek beszerzési dokumentációjában műszaki alkalmassági kritériumként írhatja elő a megfelelő mutatókat. A beszerzésről hozott döntést megelőző értékelés során legalább 10 százalékos arányban, bírálati részszempontként kezelheti az energetikai és környezeti hatásokat. Ha ezeket a hatásokat pénzben fejezik ki, a teljes élettartamra vetített, a rendeletben meghatározott módszertan és adatsor alapján számítandó energiafelhasználási és szennyezőanyag kibocsátási költséget hozzá kell adni a beszerzési árhoz.

Az építési területeken, bányákban, kikötői vagy repülőtéri létesítményekben való használatra, és a honvédelem, katasztrófavédelem, rendvédelem céljaira tervezett és épített járművek beszerzői mentesülnek a szabályozásban rögzített követelmények alól.

A rendelet előírásait az április 14-i hatályba lépését követően induló beszerzésekre kell alkalmazni a közlemény szerint.

Az új szabályozás következményeként alacsonyabb energiafogyasztású és károsanyag-kibocsátású járművek kerülnek forgalomba. A környezetet kevésbé szennyező járművek piaci árfekvése kismértékben magasabb lehet korszerűtlenebb társaikénál. A beszerzési ár esetleges növekedése azonban az NFM szerint várhatóan nem haladja meg az 5-10 százalékot. A későbbi használat az üzemeltetési körülményektől függően gazdaságosabb lehet a vállalkozások számára, így a beszerzéskor megfizetett magasabb ár a jármű teljes életciklusa alatt a mérsékeltebb fenntartási költségekben megtérül.

A korszerűbb járművek beszerzése hosszabb távon energiamegtakarításhoz és a közlekedés külső (például környezeti, társadalmi és egészségügyi ellátási) költségeinek csökkenéséhez vezet. Az állami és közszolgáltatást végző gépjárműpark környezeti teljesítményének javításával kedvezőbb környezet- és levegőminőség érhető el – mutat rá a tárca.

A közlemény ismerteti: a tiszta és energiahatékony járművek használatának elősegítéséről szóló 2009-es európai parlamenti és tanácsi irányelv az alacsony energiafogyasztású, alacsony szén-dioxid- és szennyezőanyag-kibocsátású közúti járművek fejlesztésére ösztönzi a gyártókat.

A tömegközlekedési szolgáltatásokban használt autóbuszok vagy egyéb, nagy mennyiségben gyártott szabványos járművek (személygépkocsi, kamion) beszerzésének jelentős hatása lehet a piacra, ha az uniós tagállamok a beszerzéskor közösségi szinten egységes feltételeket alkalmaznak. A járművek iránti elégséges kereslet megteremtésével biztosítható, hogy a méretgazdaságosság révén csökkenjenek az árak.

Az irányelvet törvényi szinten az autóbuszos és a közbeszerzési törvények tavaly decemberben elfogadott módosításai ültették át a hazai jogrendbe. A kormányrendelet a törvényi keretekhez kapcsolódó részletesebb végrehajtási szabályokat tartalmazza.

Hirdetés

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..