Hogyan vonzzunk befektetőket?

Lezárult a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) Befektetőbarát Településekért Programja


 

Június 25-én a záró modul megrendezésével és a képzést sikeresen teljesítő önkormányzatok elismerésével véget ért a HITA Befektetőbarát Települések Programja. A márciusban indult program célja az volt, hogy elméleti és gyakorlati ismeretek átadásával készítse fel a településeket a nemzetközi és hazai beruházások fogadására. A befektetésösztönzéssel, településmarketinggel és a befektetőkkel való kommunikációval is behatóan foglalkozó kurzus 3 szakmai modulját Debrecenben, Pécsett és Székesfehérvárott tartotta a Hivatal. A programra 57 önkormányzat jelentkezett, közülük 54 teljesítette mindegyik modult és a képzés végére 45 település készítette el sikerrel saját befektetésösztönzési stratégiáját.

Az első modul során a résztvevők betekintést nyerhettek többek között a makrogazdaság ismeretek alapjaiba, megismerkedhettek a legfontosabb marketing és kommunikációs eszközökkel a befektetésösztönzés területén és a stratégiai tervezést is bemutatták a HITA szakemberei.

A második modul célja az volt, hogy a települések megismerjék a befektetők gondolkodásmódját, a helyszínválasztás folyamatát, valamint azt, hogy milyen szempontok figyelembevételével döntenek az egyes beruházásokról. Emellett gyakorlati javaslatokkal szolgáltak a HITA szakértői arra vonatkozóan, hogy mire érdemes figyelni a befektetői látogatás során, milyen hibákat érdemes elkerülni.

A harmadik modul célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék, milyen eszközökkel és hogyan tudják településükre felhívni a befektetők figyelmét, hogyan tudják vonzóvá tenni településüket a befektetők számára. A modult a Studio Metropolitana városfejlesztő műhely trénerei tartották.

A negyedik modul során az önkormányzatok a befektetőkkel való találkozásra készültek fel, hasznos gyakorlati tanácsokat kaptak mind a tárgyalási taktikák, mind pedig a prezentációs technikák területén, hiszen ezek nélkülözhetetlen elemei a befektetői találkozóknak.

Az ötödik, s egyben záró modulra a program ünnepélyes lezárásával együtt került sor. Mielőtt a befektetésösztönzési stratégiát sikerrel elkészítő önkormányzatok átvették a HITA által adott elismerő okleveleket, előadások hangzottak el többek között a városok, térségek lehetőségeiről a nemzeti szintű stratégia tükrében, az önkormányzatoknak szóló fejlesztési hitellehetőségekről, a beruházások során is fontos örökségvédelemről valamint az önkormányzati kommunikációról.

A programot a résztvevők hasznos és sikeres kezdeményezésnek minősítették.

Néhány visszajelzés:

 „.. másfél oldalnyi gondolatot vetettem papírra, ott helyben, amelyek nem jutottak volna eszembe, ha nem vagyok ott az eseményen. A szervezés is tetszett, barátságosak, segítőkészek vagytok.”

 „… a HITA szakemberei szakmai tudásukat és értékes tapasztalataikat megosztva nagy segítséget nyújtottak ahhoz, hogy egy befektetői megkereséskor milyen feladat hárul az önkormányzatokra, hogyan tud egy település versenyképes befektetési helyszínné válni.”

 „Az előadók felkészültek és szakmailag alaposan alátámasztott prezentációkat tartottak. A stratégia vázlata sorvezetőként szolgál a komplex anyag elkészítéséhez, segíti a meglévő információk megfelelő formába öntését.”

Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) – Sajtó és Kommunikációs osztály