A beszerzéstől a szállítói számlakezelésig/az AP megoldásig (1.rész)

Mindössze néhány év telt el azóta hogy a Coupa a P2P megoldásoktól eljutott odáig, hogy mára a leggyorsabban növekvő e-Beszerzési szolgáltatást nyújtó vállalat legyen. Mindeközben megsokszorozta méretét új ügyfelek megnyerésével, az adoptálási színvonal és az előfizetések megújításának növelésével – sok más egyéb tényező mellett.

A napokban megjelent sajtóanyagban a Coupa számokkal is érzékeltette ezt a növekedést, mely szerint több mint 100%-kal nőtt az éves előfizetések száma és megháromszorozódott a Coupa platformon keresztül történő beszerzések összértéke. Ezek a számok igazán kiemelkedők, figyelembe véve azt, hogy mindez természetes növekedésből fakad (azaz nem akvizícióból).

A Coupa platformja a legtöbb nyereséget és egyúttal a legerősebb visszatartó erőt is jelenti az összetett éves növekedési ütem szempontjából. Egyik oldalról egyszerű és megszokott architektúrával és adatkezelési modellel bír, ami lehetővé teszi a modulok fejlesztését, a képességek és az elemzési lehetőségek pedig valóban együttműködnek. Emellett olyan új és fejleszthető AP (accounts payable) adottságokkal rendelkezik, ami valós veszélyt jelent a piac konzervatív szereplői számára. Minden alkalommal, amikor Rob Bernshteynnel, a Coupa vezérigazgatójával találkoztam, hajthatatlanul érvelt az egyszerű, felhő alapon működő platform által nyújtott alapvető stratégiai előnyök mellett.

A másik oldalról viszont éppen ez a szemlélet az, ami visszafogja a Coupa-t a gyorsabb növekedéstől, épp azáltal, hogy az SaaS és egyéb megoldások állandó piaci szereplője a P2P területen. Mint ahogyan az Ariba is, akik jelentős arbitrázs árbevételt voltak képesek elérni a Quadrem-mel és más termékekkel, ezzel növelve saját értéküket, miközben különféle alkalmazásokat és platformokat üzemeltettek. A Coupa is ugyanígy használja fel sokrétű erejét és támogatását arra, hogy egyesítsen kisebb P2P és hozzájuk kapcsolódó kereskedőket a piacon (ahelyett, hogy felhasználnák a technológiájukat vagy teljes mértékben beintegrálnák őket a Coupa csapatba). Ez kissé 22-es csapdája, hiszen azzal, hogy lehetőséget adnak a további nem természetes növekedésnek, csökkentik az egyszerű platform stratégiából eredő hagyományos és gyakorlati előnyöket.

A Coupa a vállalaton keresztül integrálódik

No, de nem akarunk jóslásokba bocsátkozni. A Spend Matters olvasóinak az a fontos, hogy megismerjék a Coupa aktuális erősségeit és gyengeségeit, és azt, hogy milyen irányba tart a vállalat. A Coupa leginkább az implementálásra és az integrációra fókuszál, és mára már közel 30 különböző ERP és HR rendszerrel integrálódtak 318 különféle területen és tárgykörben. A heterogén ERP környezetekben komplex könyvelési struktúrákat és rendszerek közötti komplexitást nyújtanak, ezáltal a részlegek integrációs komplexitási lehetőségei jelentős mértékben megnőttek. A publikált átlagos implementálási idő is mindössze 83 nap (a leggyorsabb implementálás 6 nap alatt zajlott le!).

A Coupa növekedését vizsgálva és figyelembe véve azokat a feladatokat, amelyek bármely professzionális szolgáltatást nyújtó szervezet megmérettetése során felmerülnek, a vállalatok számára lényeges, hogy komolyan értékeljék termékeiket az aktuális referenciák révén is (ideális esetben hasonló környezettel összehasonlítva). A kevesebb, mint 90 nap alatt történő implementálás a tárgyi integrációs összetevőkkel együtt ugyan jól hangzik, de az ennyi idő alatt elvégzett integráció minőségi színvonala és az általános vásárlói tapasztalat ugyanilyen fontos tényező.

És akkor még ott van a beszállítók teljesítmény-értékelése és az integráció. A legutóbbi jelentésben a Coupa közzétette, hogy már több mint 650.000 beszállítót tartalmaz az ökorendszer. Nekik valós beszállítói hálózatuk van, ami az Oracle eredeti OSN rendszerének modern változatára hasonlít az EDI-t (elektronikus adatcsere) helyettesítő módon. Más szavakkal, a Coupa beszállítói hálózata nem egy many-to-many (több a többhöz) típusú hálózati rendszer, amelybe a beszállítók azért jelentkeznek be, hogy megnézzék a különböző vásárlóikkal kapcsolatos számláikat. És nem is csak arra szolgál, hogy elérhetővé váljon egy többszintű átláthatóság, amit néhány fejlettebb hálózati értékajánlat már elkezdett produkálni (a tömegpiac vonatkozásában ez még igen messze van). Ezen magasabb cél elérése érdekében partneri viszonyt alakítottak ki olyan vállalatokkal, mint például az OB10.

A legfontosabb mindezek mellett az, hogy a Coupa hálózat ingyenes és az előzetesen jóváhagyott beszállítók kihasználhatják a gyorsabb teljesítmény-értékelésben rejlő előnyöket is. Ezzel együtt csak egyetérteni tudunk a Coupa hálózatának megnevezésével: „beszállítói ökoszisztéma”. A valódi beszállítói hálózatok többet nyújtanak, mint a csak nevükben „hálózatként” funkcionálók. A Coupa egyértelműen modulokra épülő fejlesztéseket végzett és ezek kiterjesztése az elsődleges szempont, ahelyett, hogy a kapcsolati hálóra és a kereskedő partnerek közötti láthatóságra fókuszáljanak kívülről biztosítva hozzáférést a tranzakciós rendszerhez és az adatokhoz. Legalábbis eddig.

Kövesse cikksorozatunkat, mert folytatjuk a Coupa expanziójával kapcsolatos anyagunkat, melyben igyekszünk a dolgok mélyére tekintve megvizsgálni, mit is csinál pontosan a Coupa az AP területen.

Forrás: www.streamline.hu

Eredeti cikk: Spend Matters

Hirdetés

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..