BVK15 – III. Innovatív workshop – Beszámoló 1. része

Kemendy Nándor köszöntő beszédével nyitotta meg immáron a harmadik BVK workshopot, ahol a beszerzési döntéshozók kellemes körülmények között oszthatják meg tapasztalataikat egymással. Ez alkalommal a műszaki területekhez kötődő beszerzések sajátosságait jártuk körül kellő alapossággal.

A beszerzési szakmára leginkább befolyással bíró trendek rövid bemutatása és a rendezvény forgatókönyvének felvázolása után, Kemendy Nándor a rendezvény vezetője, átadta a szót Ablonczy Balázsnak, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatójának.

9.15-9.45
Kitekintés 2020

  • Ablonczy Balázs, SAP Hungary Kft., ügyvezető igazgató
  • Gergely Ákos, Doqsys Kft., ügyvezető igazgató
  • Berczik Márton, SAP Hungary Kft.,  Technology Presales vezető

Képet készítette: MLBKT

Egyre gyakrabban jelennek meg kisebb, nagyobb terjedelmű, a beszerzés jövőjét vizionáló kutatások, tanulmányok. Nem véletlenül. Az információ technológia rohamléptekben fejlődik, mely természetesen a vállalatok gazdasági, pénzügyi és beszerzési folyamataira is hatással van.

Az SAP Hungary Kft Technology Presales vezetője, Berczik Márton, is egy olyan tanulmányt foglalt össze röviden, mely az üzleti környezet változását, átalakulását prognosztizálja 2020-ra, köszönhetően az információ technológia gyors fejlődésének. Mielőtt azonban a tanulmánnyal kapcsolatos konklúzió kifejtésre került volna, egy fontos bejelentéssel szolgált az SAP Hungary ügyvezetője, Ablonczy Balázs.

Ablonczy Balázs bejelentette, hogy az SAP Magyarországon is szeretné felhőalapú megoldásait népszerűsíteni. Beszerzésre fókuszálva, az ARIBA megoldás magyarországi jelenlétét tervezik megerősíteni, mindezt a DoqSys Business Solutions együttműködésével. A DoqSys így már a szállítói számlafeldolgozás, automatizálási megoldásokon túl már felhő alapú sourcing megoldásokat is kínálni fog.

Visszatérve a Vision 2020 tanulmányhoz, érdemes egy pár szót említeni a globális trendekről és ezeknek a trendeknek a beszerzésre gyakorolt hatásukról. A hálózatba kötött gazdaság egyik nagy előnye az, hogy alacsonyabb költségek mellett, hatékonyabban és gyorsabban tudnak működni a vállalatok különböző osztályai egymással, például a beszerzési osztály a pénzüggyel. Egyszerűsödnek a folyamatok, egyrészt a mobilitás, másrészt a magasabb felhasználói élménynek köszönhetően. Nem kell heteket várni egy fontos riportra, a prediktív analitikának és hálózati intelligenciának hála naprakész riportokkal dolgozhatnak a vezetők is. A szállítói kockázatok is nagymértékben csökkenthetők, a fejlettebb monitoring és compliance megteremtésével. A sikeres vállalatok ma már az üzleti hálózatokat a kereskedelmi partnereikkel való együttműködésre, növekedésre és folyamatos fejlesztésére használják. A tanulmány szerint sok jelenlegi beszerzési feladat – amelyeket nem osztanak szét az anyagok vagy szolgáltatások felhasználóinak – outsource-olva lesz 2020-ig. A vállalatok jelentős mértékben növelni fogják az anyagok, szolgáltatások, munkaerő, tapasztalat és új ötleteik szállítóinak a függőségét.

Az SAP több mint 42 év belső vállalati problémák tapasztalatait felhasználva az üzletek közötti együttműködés felé terjeszkedik. Ha érdekli a teljes tanulmány az alábbi linkre kattintva tudja elérni:

www.futureofprocurement.com

9.45-10.15
Hogyan látja a beszerzést az egyik legnagyobb belső igénylő, a műszaki igazgató?

  • Andreas Szakacsi, Technical CEO, Claas Hungária

 Képet készítette: MLBKT

Andreas Szakacsi előadásának fő célja az volt, hogy bemutassa a műszaki terület és a beszerzés kooperációjában rejlő erőt, mellyel végső soron hatékonyabban lehet működtetni a vállalatot így megteremtve a magasabb színvonalú vevőkiszolgálást.

Claas Hungária rövid bemutatása után, egy-egy gyakorlati példán keresztül mutatta be a különböző stratégiai termékek beszerzési folyamatát, a műszaki terület követelményeinek figyelembevétele mellett. Stratégiai területek közé tartozik a műszaki felszerelések, műszaki megoldások (K+F), műszaki teljesítmény (lézervágó) és szolgáltatások (logisztika, üzemeltetés), melyek beszerzéséért külön beszerzési csapatok tartoznak felelősséggel.

A törökszentmiklósi CLAAS Hungaria Kft. Európa legnagyobb mezőgazdasági gépgyártójának, a CLAAS cégcsoport százszázalékos leányvállalata. A vállalat kiemelt figyelmet fordít termékeinek folyamatos fejlesztésére és itt már a beszerzés is jelentős szerephez jut.

Kész projekteken keresztül (alkatrészek, logisztikai szolgáltatások beszerzése), ahol a célok és az elvárások ismertek voltak, megtudhattuk, hogy a beszerzési osztály, hogyan volt képes hozzájárulni az egyes projektek sikereihez.

A második példánál egy jóval fejlettebb festőműhely integrálása volt a feladat, egy már létező rendszerhez, melynél egyaránt működött az előkezelés és a kataforetikus mártó festés (KTL). Projekt célja volt többek között a kapacitás növelése, környezetvédelmi szabályok betartása, különösképpen a VOC-tartalomra vonatkozó korlátozások figyelembevételével. Mi az, amiben támogatást tudott nyújtani a beszerzés? Döntéshozatalnál nem csak az ár számított, TCO-val számos más egyéb szempontot is megvizsgáltak. Specifikus elvárások és követelmények közé tartozott természetesen a piac alapos ismerete, a rendszerek és folyamatok ismerete és az emberi tényezők (együttműködés a gyártással foglalkozó kissé nyers kollégákkal, az IT szakértőkkel, vegyészekkel). Fontos megjegyezni, hogy minden egyes projektet, projektvezetők irányítottak.

10.15-10.45
Beszállítók szerepe a műszaki kiválóságban

  • Juhász Péter, stratégiai beszerzési vezető, ZF Hungária Kft.

 

Juhász Péter, stratégiai beszerzési vezető a produktív anyagok beszerzésén túl az indirekt termékek és szolgáltatások beszerzéséért is felelős a ZF Hungária Kft-nél, ki 2014-ben nyerte el az Év Beszerzési Menedzsere címet.

ZF Hungária 2013-ban 110 ezer sebességváltót állított elő, csaknem 60 milliárd forint árbevételt ért el, és magyarországi tevékenysége során összesen 145 millió eurónyi beruházást hajtott végre. ZF beszállítóinak közel 50 százaléka magyar, ez 53 millió eurónyi olyan beszerzést jelent évente, amelynek bevétele hazai kis- és középvállalkozásokhoz jut. Nehéz találni olyan járművet a világon, melybe nem épült bele valamilyen ZF termék.

Rövid cégismertető után Juhász Péter többször is kiemelte azt, hogy a magyar vállalkozások is fel tudják venni a versenyt a Kínával, Indiával vagy éppen a Mexikóval, éppen ezért a hazai beszállítók fejlesztése szerves részét képezi a cég üzleti stratégiájának.

Szó esett arról is, hogy éves szinten mekkora mértékű költségcsökkentést kell elérni a produktív anyagok területén a beszerzési osztálynak. Számos kreatív megoldást kellett bevezetnie Juhász Péternek és a csapatának, hogy az elvárásokat teljesíteni tudják. Stratégia beszállítók fejlesztése mellett, például olyan kiegészítő termékeket, szolgáltatásokat, technológiákat kellett keresniük, amivel jelentős megtakarításokat generálhattak. Gyakorlati példák bemutatásán keresztül kaphattunk részletesebb képet az egyes beszerzés fejlesztési projektekről és eredményeikről. Többek között a beszállítói audit riportálási rendszer sikeres tovább fejlesztéséről vagy éppen a villamos energia hatékonyabb felhasználásáról is hasznos tippekhez jutottak a beszerzési vezetők.

Folytatás

Képek forrása: MLBKT Facebook oldala

Hirdetés