A 2000-ben egy tehergépkocsival indult győri logisztikai vállalkozás összesen tagvállalataival mára 157 főt foglalkoztat, de a cég családias jellegéből adódóan a munkaerőhiány nem jelent problémát a vállalatnál – mondta a beszerzes.hu-nak Lipovics Tamás, az Innovatív Cégcsoport tagvállalatainak ügyvezető igazgatója, tulajdonosa. Hozzátette, a több mint 50 kamionból álló flottát üzemeltető és 25 ezer m2 raktárkapacitással rendelkező vállalat azonban nem csak emiatt emelkedik ki a régióban: az Innovatív-cégcsoport fejlesztette ki és üzemelte be az első zöld rendszámos, elektromos, 40 tonna össztömegű kamiont Közép-Európában.

– Hogyan teljesített idén az Innovatív-cégcsoport?

– A cégcsoport árbevétele meghaladta a 3,5 milliárd forintot. Mostanra a három üzletágunk, az Innovatív Speciál Transport Kft., az Innovatív Raktárlogisztika Kft., és az Innovatív ADR Solutions Kft. összesen 157 főt foglalkoztat.

– Húsz évvel ezelőtt egyedül indította a vállalkozást, majd 2013-ban elnyerte az Év Vállalkozója-díjat. Mi a sikerének a titka?

- H I R D E T É S -

– Egyetlen 7,5 tonnás tehergépkocsival kezdtem a kisvállalkozás vezetését 2000-ben, azonban a flexibilis szolgáltatásunknak köszönhetően az ügyfélkör folyamatosan bővült. Már a kezdetektől fogva kerestem a piaci rést, és elvállaltam a másoknak kihívást jelentő fuvarfeladatokat is, így például a veszélyes hulladékszállítást és a sürgős fuvarokat („Sonderfahrt”). A sikerünk titka az volt, hogy a megbízóink éjjel-nappal elértek bennünket, és mi a problémáikra azonnali megoldásokkal tudtunk szolgálni. Emellett, bár többszörösére is nőhetett volna a cég, én mégis tudatosan megtartottam a családias jellegét, ezért a munkavállalók többsége lojális maradt.

Lipovics Tamás
Lipovics Tamás, az Innovatív Cégcsoport tagvállalatainak ügyvezető igazgatója, tulajdonosa

– Mekkora kihívást jelent a munkaerőhiány, a dolgozók megtartása?

– Bár közel vagyunk a határhoz, a cég családias jellegéből adódóan nem jelent problémát a munkaerő megtartása. Vállalatvezetőként hiszek abban, hogy a cégnek lelke van, amit a dolgozók lelkülete határoz meg: a nyerő stratégia középpontjában az ember áll. Számomra a szakmai tudásnál fontosabb a jellem, így a felvételkor is azt tartom szem előtt, hogy aki tanulni akar, az bármilyen szakmát meg tud tanulni. Jó tapasztalataink vannak ezzel a szemléletmóddal, hiszen a fuvarszervezés és a raktár területén is kiváló szakembereket képeztünk ki, ráadásul nálunk nincsen jelentős fluktuáció, emberhiánnyal egyáltalán nem szembesültünk.

– Milyen hatással volt a járvány a dolgozókra?

–  A cégünk a pandémia kitörése óta nem csökkentette a dolgozók bérét, és nem küldött el kollégákat. Sőt, mi felvettünk sofőröket azok közül, akiket Ausztriában a versenytáraink elküldtek. A jó minőségű munkaerőre nem eszközként tekintünk, hanem hiszünk abban, hogy az ember az igazi érték.

– A járvány okozta válság hatására milyen kihívásokkal néztek szembe?

– A Nemzetközi fuvarozók ipari testületének megyei küldöttjeként és a NIT öttagú országos Fuvarozótanácsának tagjaként elmondhatom, hogy a szállítmányozás folyamatosan kihívásokkal néz szembe. A brutálisan növekvő üzemanyagárak komoly problémát jelentenek, amelyet jövőre csak fokoz majd az energiaárak várható emelkedése: a villamos energia ára háromszorosára drágul várhatóan, és az egyéb energiahordozók ára is emelkedni fog. Ezek együttes hatása miatt kénytelenek vagyunk a szolgáltatások árát megemelni, így jelenleg is ártárgyalásokat folytatunk. Azonban ennél is nagyobb kihívást jelent az, hogy a különféle cégeknél más és más protokollok vannak életben, például Ausztriában és Németországban bizonyos gyárakba lerakodásra sem engedik be az oltatlanokat, míg a vállalatnál is van pár oltatlan gépkocsivezető.

– A gyárleállások mekkora problémát jelentettek?

– Bár a gyárleállások alatt volt a cégnél forgalomkiesés, a raktáraink végig üzemeltek. Ráadásul, a cégünk több lábon áll, a portfóliónkban megtalálható az autóipartól kezdve, az élelmiszeriparon át a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatig minden terület. Míg az autóipar leállt, az építőipar és a higiéniai ipar szárnyalt, így csupán átlagosan 15 százalékos visszaesést tapaszaltunk még a leállások alatt is, amit az év végére sikerült behoznunk.

– Miként változott a belföldi és a külföldi fuvarok aránya?

– Az Innovatív-cégcsoport nagyon kevés raklapos árus nemzetközi szállítmányozást végez, a nemzetközi fuvarok nagy része speciális, vagyis hulladék –, és veszélyes hulladék mozgatás, amire nagy kereslet volt a pandémia alatt is. Emellett, a belföldi raktárak gyárkiszolgálása is kifejezetten erős volt az elmúlt időszakban. A cégünk fuvaroz például az Audi járműgyár és logisztikai központ között közvetetten, és az ipari parkon belül is, ahol a saját raktáraink találhatóak.

– A belföldi raktárak gyárkiszolgálásánál milyen újításokat vezettetek be?

– Mi üzemeltük be Közép-Európában az első zöld rendszámos, elektromos, 40 tonna össztömegű kamiont, amellyel több mint egy éve teszt jelleggel végezzük az Audi járműgyár-kiszolgálását.

Az általunk beüzemelt prototípus, amelyet máig nem lehet kereskedelmi forgalomban megvásárolni, éves szinten 39-50 tonna szén-dioxidtól kíméli meg a környezetet. A jármű annyira sikeres volt, hogy egy németországi autógyáron belül is 3 hónapos tesztidőszakot végez.

– Milyen egyéb konkrét intézkedéseket hoztak a környezetvédelem területén?

– Minden raktár tetejére naperőműveket telepítettünk, emellett emissziómentesen oldjuk meg a fűtést is, geotermikus hulladékhővel.

– Milyen szolgáltatásokkal bővült az Innovatív-cégcsoport portfóliója az elmúlt időszakban?

– Az utóbbi időben az ügyfeleink átálltak elektromos autó gyártásra, így az igényeikhez igazodva nekünk az akkumulátor tárolást kellett megoldanunk, ami egy szigorú környezetvédelmi előírásokkal szabályozott, nagyon kényes feladat. A veszélyes anyagok tárolására létrehoztunk egy új üzletágat, az Innovatív ADR Solutions Kft.-t, ami keretein belül 3000 m2-es veszélyes anyag tárolására alkalmas raktárkapacitással állunk az ügyfeleink rendelkezésére.

– Mi az ügyfeleik számára a legfontosabb érték?

– A kiváló minőség mellett fontos az ügyfelek számára a flexibilitás, ehhez igazodva mi olyan szolgáltatásokat nyújtunk, amelyekkel megkönnyítjük a megbízóink életét. Erre példa a csereszekrényes fuvarozás, amikor mobil raktárakat telepítünk az ügyfeleknek a rámpára, így nem kell külön a készterméket elrakniuk a polcra, hanem közvetlenül a járműre helyezhetik az árut, anélkül hogy a kamion ott lenne. Emellett vámraktárat hoztunk létre, quality tevékenységgel, komissiózással, és SAP könyveléssel is foglalkozunk, sőt, spedíciós tevékenységet is ellátunk. Egyes partnereinknél már a gyár logisztikájába is delegáltunk tanácsadót, aki irányítja a logisztikai folyamatokat.

– Milyen fejlesztéseket terveznek?

– Az Innovatív-cégcsoport neve onnan ered, hogy mindig azt figyeljük, merre található a piaci rés, speciális szakmai igény. A változó igényekre megfelelő válaszokat kell találni és alkalmazkodni kell a megváltozott piaci körülményekhez. Ezért vettünk például tűzoltóautót és zajlik jelenleg a vállalati tűzoltóság kialakítása, ami új szolgáltatási szegmens lesz: az ipari parkon belül létrehozunk egy tűzoltóságot a helyi biztonság biztosítására.

– Mi várható a fuvarpiacon?

– A logisztikai piac 2024-től várhatóan robbanásszerűen növekedik, miközben a fuvarozási üzletág átalakul, a vasút szerepe erőteljesebb lesz. A jövőben előtérbe kerül a kombinált fuvarozási mód: a pótkocsi-, kamion-,  és konténerszállítás felerősödik. Azonban a vasút és a közút nem rivalizálnak egymással, hanem kiegészítik egymást, így mi is alkalmazkodunk a változáshoz: az ipari parkon belül az Innovatív-cégcsoport az egyetlen olyan logisztikai szolgáltató, amelynek van vasúti kapcsolata, ami ráadásul közvetlen a raktárhoz csatlakozik. Ezt fejlesztjük a közeljövőben. Emellett veszélyes és nagy értékű árut is tudunk szállítani, hiszen egy kamionnyi akkumulátor ára meghaladhatja akár az egymillió eurót is, amire biztosítás van minden autónkon.

Gonda Gréta

Szponzorált tartalom

Hirdetés