Túl van a mélyponton a magyar újautó piac?

Negatív rekordot döntött tavaly a forgalomba helyezett újautók száma, folytatódik a túlélésért folytatott küzdelem az újautó kereskedők szektorában – derül ki a PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) legújabb felméréséből. A vevők száma tovább csökkent, főleg a bruttó 3 -5 millió forint értékű újautókat választják, és továbbra is leginkább készpénzzel fizetnek.

A Magyarországon forgalomba helyezett új személyautók száma 2010-ben negatív rekordot döntött: alig több mint 43 ezer új személyautót helyezetek forgalomba. Ez 72%-os visszaesés a válság által már részben érintett 2008-as évhez képest is, amikor ez a szám még több mint 153 ezer volt, és 28%-os visszaesés a 2009-es adathoz képest.

A felmérésről

A PwC harmadik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében.
A 2010-es évre vonatkozó kutatásban főként a fővárosban és vonzáskörzetében, illetve a dél-dunántúli régióban működő autókereskedések vettek részt.
A válaszadók többségének
5-15 éves múlttal rendelkező vállalkozása van, ahol több márkát is forgalmaznak.
A hazai piac alakulását nemcsak a 2010-ben is folytatódó gazdasági világválság befolyásolta. Az általános rossz hangulaton és alacsony hitelfelvételi hajlandóságon kívül nagy szerepe volt a hitellehetőségek beszűkülésének, például a devizafinanszírozásra vonatkozó korlátozásoknak.
A népszerű hitellehetőségek eltűnése miatt a magánszemélyek továbbra is elmaradtak az új személygépjárművek értékesítésének piacáról. A megmaradó vásárlók a készpénzben fizetni képes tehetősebb magánszemélyek, illetve cash-flow problémákkal kevésbé küzdő cégek közül kerültek ki.
A nagy állami beszerzések is jórészt elmaradtak 2010-ben az állami szervezetek költségeinek visszafogása miatt.

A PwC felmérésének eredménye alapján úgy tűnik, hogy a piaci konszolidáció javarészt lezajlott. A felmérésben szereplő válaszadók 75%-a jelezte, hogy nem mérlegeli az iparágból történő kilépést. A kilátások összességében sokkal pozitívabbak, mint korábban: 2010 végén már csak a kereskedők alig több mint 10%-a számol esetlegesen az iparából való kilépéssel.

„Néhány kereskedő a veszteséges újautó forgalmazás helyett – az értékesítés volumenét tekintve csaknem tízszeres, 2010-ben több mint 420 ezres értékesítést magáénak tudó – használtautó forgalmazásra, illetve a szervizszolgáltatásokra helyezte a hangsúlyt.” – emeli ki Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.

A 2011-es felmérésből továbbá az is kiderül, hogy a kereskedők túlnyomó többsége semlegesnek vagy pozitívnak tartja az adóváltozások hatását tevékenységére nézve. Ezt a véleményt három fő jelenség befolyásolta:

  • a válaszadók szerint alig észrevehető, de pozitívnak tekintett személyi jövedelemadó változások, valamint
  • a társasági adó tekintetében a 10%-os adókulcs alkalmazhatóságának kiterjesztése, és
  • a bolti kiskereskedelmi adó bevezetéséből adódó kedvezőtlen pluszteher.

A feketegazdaságot illetően egyértelmű válasz érkezett a kereskedőktől. A válaszadók 82%-a jelezte, hogy kereskedését hátrányosan érintik a feketegazdaság jelenségei. Ilyen arány mellett egyértelmű, hogy a becsületesen tevékenykedő kereskedők segítségre szorulnak a feketegazdaság elleni küzdelemben. Nyilvánvaló közös cél lehet a szervizszolgáltatásról számlát ki nem állító szereplők szaporodásának, illetve a külföldi rendszámmal forgalomba helyezett autók számának visszaszorítása.

A jövőre vonatkozóan a kereskedők egyértelműen optimisták. A válaszadók 57%-a már 2011-re is optimistán tekint, 2012-re és a távolabbi jövőben pedig minden válaszadó az értékesítések növekedését várta. 2013-tól már a válaszadók 63%-a lát nagy esélyt a fellendülésre, míg 37% szerint az esély kicsi ugyan, de megvan.

Hirdetés

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..