Beszállítók potenciális gyenge pontjai – 3. rész

Az előző részben a vállalat belső folyamatainak lehetséges gyenge pontjait vizsgáltuk meg. Ebben a részben még három további területet szeretnénk bemutatni, aminek érdemes egy kicsit utánajárni.

Árajánlatkérés előtt érdemes a beszállítókat előminősíteni, illetve időnként az ellenőrzést megismételni. A feltárt adatok alapján nagyobb valószínűséggel hozunk jó döntést, illetve csökkenthetjük a beszerzési kockázatokat. Milyen tényezőket vizsgálhatunk egy ilyen ellenőrzés alkalmával? Erről szól ez a 3 részes sorozat.

1. Munkahelyi körülmények

A munkatársak teljesítőképességét nagyban befolyásolja, hogy milyen körülmények között kell eltölteniük a munkaidejüket. Ahhoz, hogy ezt meg tudjuk ítélni, az alábbi 3 szempontot érdemes megvizsgálni.

• Személyi körülmények (munkaeszközök, ergonómia, stb.) 

Gyártósor esetén kiemelkedően fontos, hogy a munkatársaknak a gyártási folyamat során minden a lehető legjobban kézre legyen, és így a lehető leggyorsabban tudják elvégezni a feladatot. Nem szabad azonban azt sem elfelejteni, hogy az irodai dolgozók munkahatékonyságát is visszaveti, ha nem megfelelő körülmények között dolgoznak. Annak a cégnek, amelyik a saját munkatársait nem becsüli annyira, hogy megfelelő körülményeket biztosítson számukra a munkavégzéshez, várhatóan a vevői igények figyelembe vételével is problémai lesznek, hiszen elégedetlen munkatársak nem tudnak maximális figyelemmel a vevő felé fordulni.

• Infrastrukturális körülmények (munkahely megközelíthetősége, tisztaság, stb.)

• Munkavédelem jelenlétének színvonala

  • Biztonsági jelek használata a gyártó részben, irodában
  • Menekülő útvonalak kijelölése
  • Munkavédelmi oktatások színvonala, gyakorisága
  • Előforduló munkahelyi balesetek száma, fő okai
  • Munkavédelmi felszerelések rendelkezésre állása, használata

2. Kiadások

Bizonyos kiadáscsoportok bevételhez viszonyított aránya is sok mindent elárul egy cégről, és a vállalati kultúráról.

  • Dolgozók képzése (bevétel hány %-a)
  • Innováció mértéke (bevétel hány %-a)
  • Marketing mértéke (bevétel hány %-a) 

3. Tárgyalófél

Ha eljutunk odáig, hogy van kijelölt kapcsolattartó, akivel leülünk az adott beszállítótól tárgyalni, érdemes kicsit utánajárni, hogy ki ő, hiszen ez segíthet a tárgyalás stratégiai megtervezésében.

  • Eddigi munkahelyei
  • Vannak-e hiányos szakmai területek?
  • Van-e saját/családi vállalkozása, kapcsolt vállalkozás
  • Kivel nincs jóban a cégén belül?
  • Megmagyarázandó privát információk (pl: Facebook fotók, stb.)

A beszállítók potenciális gyenge pontjait vizsgáló sorozat számtalan szempontot mutatott be, ami alapján fogást találhatunk a beszállítóinkon. Érdemes ezt a listát, vagy ennek elemeit a saját beszerzési rendszerünkbe beépíteni, meghatározni, hogy milyen időközönként, vagy milyen események alkalmával, melyik pontokat kell ellenőriznie a beszerzésnek egy beszállító kapcsán.

Az előző részhez kattintson ide!

 

Südy György – Németh Eszter

 

Hirdetés