Brüsszel drasztikusan csökkentené az új gépjárművek széndioxid-kibocsátását – igaz csak 2030-ra

Mintegy harmadával csökkentenék Európában az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos széndioxid-kibocsátását 2030-ra a 2021-es szinthez képest az Európai Bizottság (EB) szerdán bemutatott javaslatcsomagja értelmében.

Tovább nőt a forgalomba helyezett alternatív hajtású autók száma az EU-ban

Az idei harmadik negyedévben 51,4 százalékkal több alternatív hajtású járművet helyeztek forgalomba az Európai Unióban mint egy évvel korábban – ez összesen 211.635 db személygépkocsit jelent, ami 6,2 százaléka a teljes autóeladásnak.

Ebből elektromos hajtású 55 ezer, hibrid-elektromos 111 ezer, és egyéb, nem elektromos alternatív hajtású (azaz autógázzal, vagy földgázzal üzemelő) 45 ezer.

A növekedés azonban a teljes értékesítésben továbbra is alacsony részarányt takar.

A területről készült jelentés az ACEA oldalán érhető el.

A bizottság az új gépjárművek kibocsátását 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal csökkentené. A javaslat ugyanakkor nem tartalmaz konkrét műszaki kvótákat vagy előírásokat, a gyártók feladata lesz eldönteni, hogy milyen technológiák alkalmazásával teljesítik a kitűzött célértékeket.

Ha a gyártók túllépik az éves keretüket, akkor afölött 95 eurót kell fizetniük minden gramm kibocsátott széndioxid és minden egyes, abban az évben regisztrált új autó után. A vállalatok azonban kompenzálhatnák az esetleges túllépést azzal, ha az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveik aránya elér egy meghatározott szintet.

“Arra kívánjuk ösztönözni az európai gyártókat, hogy a legjobb, leginkább környezetbarát és legversenyképesebb autókat állítsák elő, és ily módon nyerjék el újra a fogyasztók bizalmát” – közölte Maros Sefcovic, az EB energiaunióért felelős alelnöke, hozzátéve, hogy ezen javaslatok az európai ipar hosszú távú versenyképességének erősítését is szolgálják.

A brüsszeli testület javaslatot tett a “tiszta járművek” közbeszerzésének elősegítésére és a szükséges infrastruktúra-fejlesztési projektek támogatására is. Emellett kezdeményezték a kombinált árufuvarozásról szóló irányelv felülvizsgálatát a különböző áruszállítási módok egymást kiegészítő használatának előmozdítása érdekében, valamint a távolsági buszjáratok hálózatának fejlesztését, amely a várakozások szerint hozzá fog járulni a kibocsátás és a közúti torlódások csökkentéséhez. Az EB végül azt is ösztönözni kívánja, hogy a jövő mobilitási megoldásait, járműveit, és azok alkatrészeit az EU-ban tervezzék és állítsák elő.

Az elektromos töltőhálózat kiépítésére 800 millió eurót, új akkumulátorok fejlesztésére pedig 200 millió eurót különít el az Európai Bizottság.

Sajtójelentések szerint az európai autógyártók erősen lobbiztak azért Brüsszelben, hogy csak 20 százalékos kibocsátáscsökkentést írjanak elő. A szakértők szerint azonban a bizottsági javaslat még így is kevésbé ambiciózus, mint azok az előírások, amelyek bizonyos uniós tagállamokban már érvényben vannak.

A javaslatcsomagot még az uniós tagállami kormányokat tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

 

Hirdetés