Hogyan veszítsd el a beszerzési vezetőd egy éven belül?

Mindig is nagyon vonzott az, hogy egy kisebb cég életébe szálljak be beszerzési vezetőként. Ez egy komoly kihívás és sokszor kőkemény harc, hogy egy felnövő cég életébe egy új szemléletet vigyek be. A megszokásokat kell megváltoztatni és sokszor elbúcsúztatni olyan cégeket, akik rengeteget segítettek a cég növekedésében.

Silye Zoltán
Szerző: Silye Zoltán

Általában eljön egy cég növekedésében az a pont, ahol úgy érzik, hogy a beszerzéseket is érdemes lenne tudatosan kezelni. Sajnos általában az szokott a megoldás lenni erre, hogy vegyünk fel egy beszerzési vezetőt, hiszen eleinte rendszerszervezői, vezetői tudásra van szükség, hogy valaki lejátssza az összes játszmát házon belül. A többség jó magyar szokás szerint évekre keres egy kollégát, pedig a tapasztalataim szerint ez nem indokolt.

Az elmúlt 5 évben több 4-30 milliárd közötti bevételű cégnél dolgoztam, ahol a scope azonos volt, és interjúztam még legalább 3-4 hasonló céggel. Mindegyik hosszú távra keresett beszerzési vezetőt és a többségnél a funkció a CFO alá kerül, ami szerintem szintén egy óriási tévedés. Én magam is, ahogy írtam többször elcsábultam és rendkívüli lelkesedéssel kezdtem meg a munkát, ami után 8-16 hónapon belül elköszönés következett. Mert az első 2-3 hónap iszonyatos pörgéssel járt, motiváló volt megismerni a cég működését, gazdálkodását, felismerni a gap-eket, amire láttam a hatékony megoldást, elkezdeni felvázolni, hogyan lehet egy jó processel hatékonyabbá tenni a működést, hol vannak a megtakarítási lehetőségek, mely beszállítókkal kell tárgyalni stb. Majd hamar átváltoznak a céges meetingek harctérré, mert ahogy az ember elkezd rálépni a kollégák lábára, egyre több mindenkinek kezd el fájni, hogy az eddigi zavarosban halászást, valaki keretek közé akarja terelni, illetve sokszor a szakmai féltékenység is közbeszól, hogy egy beszerző miért akar gépészmérnöki, termeléstervezési, vagy éttermi kérdésekbe beleszólni.

Már ebben a fázisban veszít az ember a lelkesedéséből, mert egy részről nem motiváló napi vitákat folytatni olyan kérdésekben, ahol egyértelmű hogy neked van igazad és a management is sokszor próbál win-win helyzetet kerekíteni a döntéseivel, de ezek nem működnek, hiszen egy ennyire szabályozatlan környezetben nem működnek a köztes megoldások, így a nap végén ez azt fogja jelenteni, hogy engedjünk el egy-egy kérdést.

Majd jellemzően 10 hónap után jön el az az időszak mikor a motiváló feladatokat leküzdöttük és hirtelen beütnek a hétköznapok, amikor maradnak az operatív, adminisztratív feladatok. Ez jelen helyzetben az áremelések kezelésével még előbb eljön. Nyilván ez az a pont, amikor tapasztalt szakemberként gyorsan elkezd gondolkodni az ember, hogy szüksége van-e erre a munkára.

Magyarországon mára számos olyan terület van, ahol tanácsadói szerződés keretében foglalkoztatnak interim szakértőket, persze még mindig a HR, marketing, munkavédelem, mérnöki szolgáltatások a legjellemzőbbek, de a jelenlegi turbulens helyzet a piacon remélem lehetővé teszi azt, hogy ne 8 órás munkaviszonyba akarjon foglalkoztatni egy vezetőt egy közepes méretű cég, hanem beszerzési területen is el tud indulni a tanácsadás, ahol az első 3-6 hónapban intenzíven részt vesz a cég munkájában a tanácsadó, majd idővel átadja a feladatokat egy 3-4 év tapasztalattal rendelkező beszerzőnek, akinek motiváló tud lenni az operatív feladatok ellátása mellett az is, hogy sínen tartsa a tapasztalt tanácsadó által felállított folyamatokat, illetve kezelje a beszállítókat. A tanácsadó pedig negyedéves auditok során képes lesz igazítani a stratégián. Ilyen szolgáltatást nyújtunk egyébként mi is a Südy Consulting részéről is, évek óta sikeresen.

Azt gondolom, ha egy ilyen foglalkoztatási forma el tudna terjedni a piacon sokkal több motivált szakemberrel lehetne találkozni és a kisebb cégek is hozzá férhetnének a stratégiai beszerzés előnyeihez, és természetesen nem veszíteni el egy-egy cég a beszerzési vezetőjét egy év alatt.

A cikk szerzője: Silye Zoltán beszerzési szakértő.

A témáról sokat fogunk beszélgetni a Beszerzői Bár 4.0-án is! Hozzátennéd a nézőpontod? Írd meg nekünk véleményed a beszerzes@beszerzes.hu címre!