Így neveld a beszállítódat

Azt remélem, hogy a jelenlegi helyzetben végre megerősödik az indirekt beszerzés területén is a partnerségek súlya, és stratégiát váltanak még a kemény vonalas, régi beszerzők is, akik a harctéri beszerzésben hittek. Muszáj lesz, hogy felerősödjenek a kapcsolatok – és nem csak a beszerzés és a beszállítók között, hanem a társosztályoknak is el kell kezdeni gondolkodni a célirányos beszállítófejlesztésen. Talán még a beszerzési közösségeknek is eljöhet az ideje a hazai piacon.

Amikor 1,5 éve elkezdtem bedolgozni egy spanyol-lengyel multicégnek, akkor a globális beszerzési igazgató az onboarding során tartott egy prezentációt “Keep hungry” címmel, amiben arról beszélt, hogy

  • nincs win-win,
  • a tárgyalóasztal harctér,
  • mindig van olcsóbb ajánlat, ha nincs akkor képzeljünk el egyet,
  • illetve az indirekt területen minden beszállító lecserélhető.

Már akkor szürreálisnak tűntek ezek a kijelentések, ma pedig azt gondolom, hogy a világ helyzete mindent felült írt ezzel kapcsolatban. Egyébként pont ő volt az, aki a legnagyobb hasra esést produkálta, hiszen ő maga tárgyalt hosszan a lengyel leányvállalat fleet car beszerzéseiről. Büszkén prezentálta mindenkinek, hogy az általa kitalált árajánlat alapján még a negyedik körben is tudott alkudni az árakból. Nem kellett sokáig várni míg kiderült, hogy soha nem fognak azok az autók megérkezni, és többet nincs árgarancia a bérautó piacon.

Már évekkel ezelőtt abban hittem, hogy direkt és indirekt területen is fontos a szoros kapcsolat és partnerség fenntartása a stratégiai beszállítókkal, és kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy ők fejleszteni tudjanak, és úgy alakítsuk a helyzetet, hogy idővel egyre nagyobb beszállítóvá tudjanak nőni. Azt gondolom, hogy direkt területen az elmúlt években már bevett volt ez a szokás, de az indirekttel senki nem foglalkozott ilyen szinten. De ma mikor egy gyártó cég is jelentősen megérzi azt, hogy a higiéniai papírok esetében a példa kedvéért a kéztörlők forgalmazója már háromszor emelt árat, és bennfentes információk alapján hamarosan újabb 25 százalékkal fog emelni. Vagy amikor már nem az a kérdés, hogy 800 vagy 1000 forintért vesszük a nyomtatópapírt, hanem hogy lesz-e egyáltalán. De számos olyan kategóriában van jelentős áremelés és egyben áruhiány, amivel eddig senki nem törődött, vagy mikor a beszállító azt mondja, hogy most 2 hónapig nem tud kiszolgálni vegyszerekkel, vagy egy smallware, munkaruha rendelés átfutási ideje két hónapig tart, akkor felértékelődnek a kapcsolatok.

Mindenkit arra biztatok, hogy üljön le a beszállítóival és kezdjen el beszélgetni velük és megérteni azt, hogy ők milyen helyzetben vannak.

Én az utóbbi időben nagyon sokat hallgattam a horror sztorikat és nem tudom eldönteni, hogy melyik oldal van nehezebb helyzetben.

A beszélgetésekből el lehet jutni oda, hogy hogyan lehet erősíteni, fejleszteni, kiszámíthatóvá tenni a működésüket. Megnézni, hogy mi mit tudunk nekik adni akár mérnöki, logisztikai, beszerzési tudásban és hogyan lehet úgy kialakítani készlet lekötéseket, hogy nekik is könnyebb legyen kiszolgálni minket.

„Mit láttok? Mivel lehetne jobbá, hatékonyabbá tenni az együttműködést?” Javaslom, hogy ezt a kérdést egyre gyakrabban tegyük fel, mert a készlethiánnyal, üzemanyagárakkal, logisztikai költségek emelkedésével való küzdelem közepette ők tudnak olyan megoldásokat javasolni, amivel költséget lehet csökkenteni/megtartani.

A felhördülő beszerzőknek azért üzenném, hogy a jó partnerség alapja a pontos elszámolás, így természetesen a partnerséget is meghatározott KPI-ok mellett, pontos adatalapú elszámolással kell monitorozni.

A cikk szerzője: Silye Zoltán beszerzési szakértő.

A témáról sokat fogunk beszélgetni a Beszerzői Bár 4.0-án is! Hozzátennéd a nézőpontod? Írd meg nekünk véleményed a beszerzes@beszerzes.hu címre!

Fotó: David Floyd